Do klasy integracyjnej w ogólnodostępnej szkole podstawowej uczęszczają dzieci z orzeczeniem PPP do kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej. Do klasy integracyjnej przyjęliśmy m.in. dzieci słabo słyszące i z autyzmem i mam kilka wątpliwości, stąd moje pytania:

Czy uczeń słabo słyszący (posiada orzeczenie PPP) musi uczęszczać na lekcje języka angielskiego w szkole podstawowej?

Czy uczeń nie mówiący z autyzmem (orzeczenie PPP do kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej) musi uczęszczać na lekcje języka angielskiego?


Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167) przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

3) realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;

4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;

5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.


W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, bądź integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

Nauczyciele i specjaliści:

1) rozpoznają potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;

2) współorganizują zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą w formach integracyjnych, w szczególności:

a) wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,

b) dostosowują realizację programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie,

c) w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne określające zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych prowadzonych z uczniem,

d) uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli;

3) prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;

4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie;

5) prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka i jego rodziny.

Z powyższego wynika, iż uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego w klasie integracyjnej powinien brać udział we wszystkich zajęciach prowadzonych w tej klasie. Jednakże program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. Nawet późniejsze egzaminy z języka obcego nowożytnego są dostosowane do potrzeb indywidualnych ucznia.