Od nowego roku obowiązuje nowelizacja ustawy o systemie oświaty z 7 września 2007 r. Zgodnie z nowymi przepisami, korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne, a zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący szkołę – w praktyce rada gminy lub powiatu.
Samorządy od początku protestowały przeciw nowej regulacji. Podobnego zdania była część organów stanowiących samorządu i w uchwałach próbowała scedować obowiązki kształtowania zasad i płatności za korzystanie ze stołówek na dyrektorów szkół. Wojewodowie, m.in. podlaski i łódzki, w ramach nadzoru zakwestionowali ten fragment uchwały rady, który powierzał „dyrektorom szkół coroczne ustalanie wysokości cen i opłat za korzystanie z obiadów w stołówkach, w konsultacji z organem prowadzącym”.
„Art. 67a ustawy o systemie oświaty jak i żaden inny przepis nie upoważnia organu prowadzącego szkołę do scedowania uprawnienia do ustalenia cen i opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych na inne podmioty (w tym dyrektorów szkół)” –orzekają wojewodowie.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 20.02.2008 r.