Badanie, którego organizatorem jest Instytut Badań Edukacyjnych pozwoli szkołom stwierdzić, jaki poziom wybranych umiejętności osiągnęli trzecioklasiści.
Uczniowie, którzy biorą w nim udział, rozwiązują zadania z języka polskiego i matematyki. Są one zróżnicowane pod względem trudności, dzięki czemu każde dziecko może rozwiązać zadania dopasowane do swojego poziomu. Trzecioklasiści mają szansę zaprezentować umiejętności, które zdobyli nie tylko podczas codziennej nauki w szkole, ale także poza nią.
Test zawiera pytania, z którymi uczniowie spotykają się na zajęciach w szkole, ale także zadania nietypowe, które wymuszają na trzecioklasistach wykorzystanie zdobytej przez nich wiedzy w nowych sytuacjach.
Szkoły, które przystąpią do badania na zakończenie otrzymają raporty klasowe z wynikami uczniów, później raporty klasowe z rekomendacjami, a następnie raport szkolny z wynikami na tle szkół o podobnej lokalizacji oraz z danego województwa.
Zebrane w raportach wyniki wskażą, co jest mocną, a co słabą stroną uczniów, nad czym powinni jeszcze popracować, a w czym są naprawdę dobrzy.
Zdaniem IBE jest to niesamowicie pomocne i cenne źródło wiedzy dla wszystkich dyrektorów szkół i nauczycieli.