- W uzasadnieniu osoba startująca w konkursie na dyrektora szkoły przedstawia swoją wizję, a w koncepcji opisuje, jak tę wizję zamierza zrealizować - mówiła prelegentka. Dodała, że właśnie dlatego ustawodawca uwzględnił to w jednym dokumencie. Oprócz tego mamy jeszcze życiorys. W pierwszych dwóch dokumentach piszemy o szkole lub przedszkolu, a w ostatnim o sobie, pokazując, że mamy odpowiednie kwalifikacje, by realizować nasze zamysły - dodała.
Trzeba wskazać, dlaczego startujemy
Podkreśliła, że w pierwszej kolejności kandydat musi odpowiedzieć, dlaczego startuje w konkursie. A sprawia to trudności zarówno tym startującym pierwszy raz, jak i tym, którzy starają się o kolejną kadencję.
- Nie piszemy „samochwałki”, ale o wizji szkoły w oparciu o wyznawane wartości. To jest praca twórcza, najpierw trzeba to sobie wszystko wyobrazić i owo wyobrażenie musi powstać w oparciu o merytoryczną wiedzę. To nie mogą być ogólniki, a do bólu szczegółowe opisy przypominające nieco wizję architekta dokonującego precyzyjnych wyliczeń - mówiła dr Elsner.
Trzeba stworzyć plan
Kandydat powinien zwrócić szczególną uwagę na to, z kim będzie realizował swoje plany oraz w jakiej kolejności będzie to robić. Powinno to być też spójnie rozłożone na pięć lat kadencji.
- Trzeba też zastanowić się nad tym, gdzie będzie realizowana koncepcja, pamiętając przy tym, że szkoła to nie tylko budynek i wyposażenie, a wspólnota, dlatego warto zadbać o to, by zapewnić uczniom i nauczycielom miejsce spotkań, by mogli taką wspólnotę tworzyć - podkreśliła prelegentka.
Struktura koncepcji |
|
Elementy konieczne |
Elementy pożądane |
|
|