Egzaminy oparte o testy znacząco wpływają na pracę nauczycieli i szkół. Skierowanie uwagi przede wszystkim na umiejętności poznawcze niższego rzędu, wymagane w tego rodzaju testach, powoduje, że szkoły w mniejszym zakresie kształcą kompetencje kluczowe, zwane kompetencjami XXI wieku - m.in. takie wnioski z badań naukowych dotyczących egzaminów testowych prezentuje w portalu Edunews.pl prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), dr Jacek Strzemieczny,  omawiając raport opublikowany ramach międzynarodowej inicjatywy "Assessment and Teaching of 21st Century Skills" AT21CS http://atc21s.org/ .
Badacze przyznają, że egzaminy wskazują priorytetowe obszary nauczania.  Dyrektorzy i nauczyciele zwracają uwagę na to, co jest testowane, analizują rezultaty testów i odpowiednio dostosowują do nich treści i sposoby nauczania.
Dr Strzemieczny podkreśla, że zarówno szerszy kontekst testowanych dziedzin, jak i inne ważne tematy i przedmioty, które nie są testowane, zaczynają być pomijane.
"Nauka w szkole staje się przygotowaniem do testów. Szkoły wykorzystują komercyjne pakiety przygotowujące do egzaminów i ćwiczą z uczniami specyficzne typy zadań i zaproponowane w nich algorytmy. Takie działania przygotowują uczniów tylko do uzyskania dobrych wyników na egzaminach, a nie koncentrują się na procesie rozumienia i uczenia się" - puentuje autor analizy.
 
Źródło: Serwis Nauka w Polsce, 3.02.2012 r.
Oprac. Alicja Bukowska