Jaki jest ostateczny termin składania faktur na dofinansowanie zakupu podręczników szkolnych dla klas I-III w 2008 r. (wyprawka szkolna)?
Ostateczny termin składania dowodów zakupu podręczników nie został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej dzieciom i uczniom na zakup podręczników z dnia 5 sierpnia 2008 r.
Dofinansowanie zakupu podręczników dla dzieci rozpoczynających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, naukę w klasach I - III szkoły podstawowej lub w klasach I - III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia regulowane jest przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej dzieciom i uczniom na zakup podręczników (Dz. U. z 2008 r. Nr 147, poz. 931).
Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników udzielana jest na wniosek rodziców ucznia, jego prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, dyrektora szkoły, nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych, składany do dyrektora szkoły.
Wnioski składa się w terminie ustalonym przez wójta gminy, burmistrza lub prezydenta miasta, który jest organem prowadzącym szkoły.
Po otrzymaniu listy uczniów uprawnionych przez dyrektora szkoły, organy samorządu terytorialnego przekazuje środki, otrzymane z budżetu państwa, na rachunek bankowy szkoły.
Dyrektor szkoły zwraca rodzicom uczniów koszty zakupu podręczników po przedłożeniu dowodu zakupu do wysokości wartości pomocy. Dowodem zakupu może być faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia lub rodzica.
Żaden zapis komentowanego rozporządzenia nie precyzuje terminu składania faktur na dofinansowanie zakupu podręczników.
Środki finansowe muszą być rozliczone do końca roku budżetowego 2008. Ostateczny termin składania dowodów zakupu podręczników musi uwzględniać możliwości rozliczenia się dyrektora jednostek samorządu terytorialnego przed tym terminem. Oznacza to, że termin składania dowodów zakupu podręczników określą wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast.
Ministerstwo Edukacji Narodowej na stronie internetowej informuje, "że w celu zapewnienia pełnego wykorzystania pomocy z Programu "Wyprawka szkolna" w szczególnych przypadkach (tj. kiedy zakup nastąpił przed realizacją Programu, a rodzic nie posiada faktury VAT, paragonu lub rachunku) możliwe jest złożenie oświadczenia o zakupie podręczników zamiast złożenia dowodu zakupu podręczników. Oświadczenie powinno w szczególności zawierać: imię i nazwisko ucznia, klasę, tytuł i autora książek, cenę oraz czytelny podpis rodzica, prawnego opiekuna lub rodzica zastępczego" (wiadomość pochodzi z oficjalnej strony internetowej MEN - wprowadzona 6 sierpnia 2008 r.; zmieniona 29 sierpnia 2008 r.).