Czy według aktualnego stanu prawnego szkoły i przedszkola powinny posiadać elektroniczną skrzynkę podawczą i podpis elektroniczny?

Uważam, że szkoła powinna być wyposażona w elektroniczną skrzynkę podawczą.
 
Uzasadnienie
W świetle zapisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.) - dalej u.i.d.p., przepisy u.i.d.p. stosuje się do realizujących zadania publiczne określone przez ustawy jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Szkoła jest jednostką realizującą zadania publiczne. Stosownie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 maja 2010 r. (wyrok WSA z dnia 17 maja 2010 r. II SAB/Kr 45/10, Lex nr 668116) dyrektor publicznej gminnej szkoły podstawowej jest w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), podmiotem zobowiązanym do udostępniania informacji publicznych. Podobnie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny, który w swoim wyroku z dnia 22 lutego 2012 r. (wyrok NSA z dnia 22 lutego 2012 r. I OSK 2291/11, Lex nr 1122884), uznał iż szkołę publiczną należy zaliczyć do podmiotów, które są zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej. Ponadto w świetle postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 listopada 2011 r. (wyrok WSA z dnia 16 listopada 2011 r. II So/Kr 11/11, Lex nr 1101347), nawet dyrektor przedszkola niepublicznego jest innym podmiotem wykonującym zadania publiczne i o ile dysponuje majątkiem publicznym obowiązany jest w określonym zakresie do udzielenia informacji publicznej.
Elektroniczną skrzynkę podawczą w rozumieniu u.i.d.p., jest dostępny publicznie środek komunikacji elektronicznej służący do przekazywania dokumentu elektronicznego do podmiotu publicznego przy wykorzystaniu powszechnie dostępnego systemu teleinformatycznego. Stosownie do zapisu art. 16 ust. 1 u.i.d.p., podmiot publiczny, organizując przetwarzanie danych w systemie teleinformatycznym, jest obowiązany zapewnić możliwość przekazywania danych również w postaci elektronicznej przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania, wykorzystując informatyczne nośniki danych lub środki komunikacji elektronicznej. W swoim założeniu elektroniczna skrzynka podawcza ma udostępnić świadczone usługi drogą elektroniczną.
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) - dalej u.p.e., podpis elektroniczny oznacza dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.), przewidują obowiązek posługiwania się podpisem elektronicznym w przypadku wprowadzenia obowiązku prowadzenia dziennika elektronicznego. Przepisy wspomnianego rozporządzenia taką możliwość przewidują od dnia 7 sierpnia 2009 r.
Szkoła nie ma jednak obowiązku posługiwania się podpisem elektronicznym. Zgodnie z art. 2 u.e.p., przepisy ustawy stosuje się do podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, mające siedzibę lub świadczące usługi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne rozumie się przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), Narodowy Bank Polski albo organ władzy publicznej, świadczący co najmniej jedną z usług, o których mowa w pkt 13 u.p.e.
 
Odpowiedź na pytanie pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ABC>>