Treść planu obrony cywilnej
Plan obrony cywilnej składa się z części opisowej i graficznej (map). W części opisowej powinny znaleźć się takie tematy jak:
Rozdział I
Ocena zagrożenia i zamiar realizacji działania, a w nim zagadnienia dotyczące
1. Ogólnej charakterystyki zakładu pracy (szkoły)
2. Wniosków z oceny zagrożenia
3. Przewidywane straty wśród pracowników
4. Cel działania i zamiar prowadzenia akcji ratunkowej
5. Zestawienie formacji obrony cywilnej
6. Zestawienie sił współdziałających
7. Podział sił i środków na rejony działania
8. Schemat łączności kierowania i współdziałania
9. Plan alarmowania formacji OC.
Rozdział II
Plan ewakuacji (powinien zawierać m.in.)
1. Cele i zamiar prowadzenia ewakuacji
2. Wykaz osób kierujących procesem ewakuacji
3. Plan alarmowania członków zespołu kierowania ewakuacją
4. Schemat łączności kierowania ewakuacją
5. Sposób powiadamiania pracowników o rozpoczęciu ewakuacji
6. Trasy ewakuacji
Rozdział III
Plan zabezpieczenia logistycznego działań obrony cywilnej
1. Stan zaopatrzenia zespołu kierowania i formacji OC w sprzęt z dostaw centralnych i zakupów własnych oraz plan jego uzupełnienia
2. Stan zaopatrzenia pracowników w środki ochrony przed skażeniami oraz plan jego uzupełnienia
3. Zestawienie potrzeb oraz plan zabezpieczenia w wodę
4. Terminy i sposoby realizacji przedsięwzięć związanych z zaciemnianiem i wygaszaniem oświetlenia
5. Rozdział środków transportowych zespołu kierowania OC

Ogólna charakterystyka szkoły
Ogólna charakterystyka szkoły powinna zawierać dane ogólne dotyczące jej położenia, powierzchni, wyposażenia w sprzęt służący ochronie przebywających na jej terenie osób, liczbę uczniów, maksymalna liczbę osób, jaka może pomieścić szkoła, charakterystykę geograficzną terenu, charakterystyka zagrożeń: od toksycznych środków przemysłowych pochodzących z pobliskich zakładów przemysłowych, przez powodziowe, zagrożenia w infrastrukturze, pożarowe i inne (np. pogodowe, terroryzm zależnie od możliwości wystąpienia i stopnia zagrożenia).
2. Ocena zagrożenia powinna zawierać określenie rodzaju zagrożenia, jego ewentualnych skutków oraz zadań związanych z ich minimalizacją, a także:
a) zestawienie możliwych strat wśród uczniów i pracowników,
b) zestawienie ewentualnych strat w sprzęcie i materiałach.
3. Priorytety działań ratowniczych.
4. Wykaz jednostek organizacyjnych (formacji) obrony cywilnej i ich wyposażenia.
5. Wykaz sił współdziałających.
6. Podział sił i środków na rejony działania.
7. Wykaz elementów Systemu Wykrywania i Alarmowania.
8. Schemat łączności kierowania i współdziałania.
9. Czas osiągnięcia gotowości do działania jednostek organizacyjnych (formacji) obrony cywilnej.
10. Inne dokumenty opracowywane według potrzeb.

Wnioski z oceny zagrożenia - ocena zagrożenia czasu "P"
1. Szkoła znajduje się w pobliżu zakładów chemicznych, w których podczas procesu produkcji używane są toksyczne substancje, których uwolnienie się może spowodować bezpośrednie skażenie terenu, na którym zlokalizowana jest placówka. Do niekontrolowanego uwolnienia się substancji toksycznych może także dojść podczas transportu substancji niebezpiecznych drogą przy której zlokalizowana jest szkoła. A zatem, obszar całej szkoły może znaleźć się w strefie skażenia uwolnionymi niebezpiecznymi substancjami.
2. Skutkiem awarii przemysłowej może być rozprzestrzenienie się pożaru w okolicy. Pożar w szkole integracyjnej jest szczególnie niebezpieczny z uwagi na obecność w niej osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
3. Każda awaria sieci wodociągowej, ciepłowniczej może spowodować zalanie budynku, uszkodzenie chodnika, jezdni, zatopienie przyległego terenu i uszkodzenie uzbrojonego podziemia.
4. Uszkodzenie odcinków sieci ciepłowniczej spowoduje dodatkowe poparzenie ludzi. Awaria sieci elektrycznej może doprowadzić do porażenia prądem elektrycznym pracowników i uczniów szkoły.
5. Należy liczyć się z możliwością działania grup przestępczych, które mogą zakłócić codzienną działalność szkoły.
6. Mogą również wystąpić utrudnienia w przemieszczaniu się sił ratowniczych w przypadku wystąpienia katastrofalnych zjawisk meteorologicznych (śnieżyce, zawieje, huragany, ulewne deszcze itp.).
W przypadku szkoły zlokalizowanej na terenie bezpośrednio zagrożonym powodzią należy przewidzieć zagrożenia spowodowane wylewem rzeki, awarią urządzeń przeciwpowodziowych, określić liczbę osób, które trzeba będzie ewakuować. W przypadku szkoły - technikum chemicznego należy przewidzieć możliwość przypadkowego uwolnienia się substancji, które mogą spowodować zatrucie wśród uczniów, a także możliwość rozprzestrzenienia się oparów substancji, możliwych, niekontrolowanych reakcji chemicznych, etc.