Trzeba jednak zauważyć, że korzystanie z serwisów społecznościowych nie zawsze jest bezpieczne. Może wiązać się z wieloma niebezpieczeństwami, jak np. cyberprzemoc, ryzykowne zachowania seksualne czy też udostępnianie poufnych danych osobowych.
Nie uważam jednak, żeby dobrym posunięciem było blokowanie przez szkoły dostępu do tego typu serwisów. Takie działania w czasach, gdy uczniowie posiadają swobodny dostęp do internetu w swoich telefonach komórkowych, są zupełnie nieskuteczne. Szkoły powinny położyć zatem większy nacisk na edukację uświadamiającą uczniom zagrożenia, jakie niesie korzystanie z globalnej sieci. Szkoła potrzebuje kompleksowego podejścia do problemu uczniów korzystających z serwisów społecznościowych. Takie podejście wymaga bardzo jasnej polityki szkoły z silnym naciskiem na wartości edukacyjne, jakie posiada internet. Szkoła powinna także zająć się kwestią wykorzystywania zasobów edukacyjnych internetu, wdrażając zasady bezpiecznego korzystania z nich przez uczniów. Serwisy społecznościowe umożliwiają zaangażowanie uczniów do projektowania własnej ścieżki edukacyjnej. Dzięki temu, biorąc część odpowiedzialności za swoją edukację, mogą oni rozwijać się, odkrywać pasje przy wsparciu zarówno innych użytkowników, jak i nauczyciela.
Zyskują również możliwość zdobycia bezcennego doświadczenia, na które nie ma miejsca w tradycyjnym modelu nauczania.
Sieci społecznościowe mają zatem niezaprzeczalną wartość w rozwoju nieformalnego i formalnego nauczania.
Pozwalają uczniom w pełni wyrażać siebie, budować relacje z innymi, a także sprostać wymaganiom procesu edukacji. W polskich warunkach, z racji wielu ograniczeń, trudno mówić o żywiołowym wykorzystaniu serwisów społecznościowych w szkole. Bardzo często największym problemem, poza brakiem sprzętu, jest kwestia braku podstawowych umiejętności obsługi komputera przez nauczycieli. Mimo zachodzących zmian spora grupa nauczycieli nadal ma jeszcze braki w tej dziedzinie. Równie istotnym problemem jest brak świadomości nauczycieli, jakie możliwości edukacyjne dają serwisy społecznościowe. W konsekwencji niewielu z nich widzi potrzebę korzystania z nich w procesie nauczania.
Kluczowa zatem pozostaje rola nauczyciela w procesie cyfryzacji, tym bardziej że przestaje on być ekspertem, który posiada monopol na wiedzę, a staje się przewodnikiem, który ułatwia wspólne uczenie się.@page_break@
Zmiany te są wymuszone przez pokolenie Z, które ma coraz większe wymagania względem systemu edukacji, w którym funkcjonuje. W tej sytuacji nauczyciel wręcz nie ma wyjścia – musi być gotowy na zmianę modelu nauczania! Wszak jego misja ma sens tylko wtedy, gdy jest tam, gdzie jego uczniowie.
Ale należy zauważyć, że nauczyciele nie muszą kierować uczniów do serwisów społecznościowych, bo ich uczniowie już tam są i korzystają swobodnie z bogactwa narzędzi rozwoju edukacyjnego. Dzięki ich pomocy można założyć zarówno swój prywatny profil, jak i profil klasy, grupy uczniów zainteresowanych np. matematyką czy też coraz bardziej popularny specjalny profil na Facebooku służący promocji marki, czyli fanpage.
Budując fanpage szkoły, możemy skupić wokół niego byłych i obecnych uczniów oraz sympatyków. Zyskujemy wówczas możliwość nie tylko informowania o wydarzeniach w naszej szkole, ale również feedback. Serwisy społecznościowe szkoła może również wykorzystywać na potrzeby kampanii reklamowej, by dotrzeć do potencjalnych uczniów.
Wykorzystanie serwisów społecznościowych w edukacji może przynieść wiele korzyści. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
● scentralizowanie w jednym miejscu wszystkich działań edukacyjnych nauczycieli i uczniów szkoły,
● zwiększenie poczucia wspólnoty szkolnej przez uczniów i nauczycieli ze względu na efekt bliskości, który wytwarzają,
● zwiększenie efektywności nauki poprzez umożliwienie uczniom budowania własnych zasobów edukacyjnych,
● znaczną poprawę efektywności wzajemnej komunikacji między nauczycielami i uczniami,
● doskonalenie praktycznego wykorzystania ICT oraz wykorzystania sieci jako sposobu efektywnej nauki,
● ułatwienie koordynacji prac różnych grup edukacyjnych (nie tylko klasowych),
● naukę podstawowych zachowań społecznych przez uczniów: współpracy w grupie, zaangażowania, kreatywności.
Jest to fragment artykułu Romana Lorensa "Serwisy społecznościowe w edukacji", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" 2/2013>>
Polecamy: Facebook nie tylko dla uczniów