Co mierzy TUNSS?
W skład Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym wchodzą trzy skale. Pierwsza z nich, skala umiejętności matematycznych, obejmuje cztery obszary treści: (1) liczby, (2) pomiar, (3) przestrzeń i kształt oraz (4) związki i zależności. Przykładowe zadanie z testu matematycznego, podskali mierzącej wnioskowanie przyczynowo-skutkowe, przedstawia rysunek 1. Zadanie to nie należało do najłatwiejszych i na etapie badania pilotażowego poprawne rozwiązanie wskazało jedynie 62% dzieci. Skala pisania obejmuje również cztery obszary treści: (1) sprawność wzrokowo-motoryczną, (2) sprawność wzrokowo-przestrzenną, (3) sprawność słuchowo-językową oraz (4) kaligrafię i pisanie. Przykładowe zadanie z testu pisania, podskali mierzącej sprawność motoryczną i koordynację wzrokowo-ruchową, przedstawia rysunek 2. Zadanie to można określić jako łatwe, na etapie badania pilotażowego poprawne rozwiązanie wskazało 80% dzieci. Skala czytania obejmuje trzy obszary treści: (1) sprawność słuchowo-językową, (2) sprawność wzrokowo-słuchową oraz (3) umiejętność czytania. Przykładowe zadanie z testu czytania, podskali mierzącej sprawność słuchowo-językową, przedstawia rysunek 3. Zadanie to można określić jako bardzo łatwe, na etapie badania pilotażowego poprawnie rozwiązało je 90% dzieci. Łącznie test składa się z 336 zadań, w tym 127 mierzących umiejętności matematyczne, 106 mierzących umiejętności niezbędne do nauki pisania oraz 103 mierzących umiejętności związane z nauką czytania.

Czy TUNSS może służyć jako miara gotowości szkolnej dziecka?

Należy zwrócić uwagę na to, że TUNSS nie jest testem gotowości szkolnej, ponieważ pozwala określić jedynie poziom kompetencji poznawczych, natomiast nie daje charakterystyki osobowościowo-motywacyjnej czy emocjonalnej. Dzięki niemu otrzymujemy możliwość diagnozy umiejętności dziecka niezbędnych do nauki czytania i pisania oraz matematyki. Test uwzględnia zarówno te umiejętności, które dziecko nabywa w trakcie rocznego pobytu w zerówce, jak i te, które będą rozwijane dopiero w pierwszej klasie szkoły podstawowej, możliwa jest więc diagnoza zróżnicowania dzieci rozpoczynających naukę oraz ocena przyrostu umiejętności po pierwszym roku nauki. Test może być wykorzystywany zarówno w celach naukowych, jak i podczas sporządzania indywidualnej diagnozy dziecka. W przyszłości TUNSS opracowany przez IBE będzie dostępny do powszechnego wykorzystania przez specjalistów zajmujących się edukacją. Istnieje też możliwość rozbudowywania testu o kolejne moduły, tak by np. sprawdzał również poziom rozwoju emocjonalno-społecznego. Autorzy prac w projekcie TUNSS Realizacja Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym trwała ponad rok. Prace nad nim toczyły się w dwóch zespołach. Instytut Badań Edukacyjnych (Pracownia SUEK) odpowiada za koncepcję testu adaptatywnego do badań dzieci z zastosowaniem urządzeń z ekranem dotykowym oraz koncepcję badań standaryzacyjnych: pilotażowego i normalizacyjnego. Samą aplikację dla IBE wykonał Instytut Badawczy Millward Brown SMG/KRC.

Jest to fragment artykułu Piotra Rycielskiego i Radosława Kaczana - "Test Umiejętności na Starcie Szkolnym", opublkowanego w kwartalniku "Przed Szkołą" nr 2/2013>>