Nowe rozporządzenie określa efekty kształcenia, czas trwania studiów oraz studiów podyplomowych, a także wymiar i sposób organizacji praktyk. Przepisy mają lepiej odpowiadać wymogom zawartym w Prawie o szkolnictwie wyższym, stąd większy nacisk na podział kompetencji zdobywanych przez kandydatów na nauczycieli na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Przyjęto, że kształcenie na studiach pierwszego stopnia będzie obejmować wyłącznie przygotowanie do pracy w przedszkolach i szkołach podstawowych, a na studiach drugiego stopnia – do pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek.

 

Uczelnia prowadząca kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela nie musi już zapewniać studentom studiów pierwszego stopnia przygotowania do nauczania dwóch przedmiotów. Obowiązkowe będzie jedynie przygotowanie do nauczania jednego przedmiotu, drugi będzie fakultatywny. Samo kształcenie prowadzone będzie w formie modułów. Zajęcia przygotowujące do nauczania pierwszego przedmiotu będą prowadzone w ramach trzech modułów obowiązkowych obejmujących: przygotowanie w zakresie merytorycznym, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie w zakresie dydaktycznym.

Inne będą także wymogi stawiane nauczycielom nauczania początkowego. Do nauczania w klasach I – III wystarczające będzie uzyskanie tytułu licencjata. Wzbudza to liczne kontrowersje, specjaliści zwracają bowiem uwagę, że w rezultacie prowadzić to może do obniżenia standardów kształcenia. Zapobiec temu ma precyzyjne określenie dodatkowych warunków, jakie musi spełnić nauczyciel w klasach I-III. Według omawianych przepisów musi on wykazywać się umiejętnościami merytorycznymi w zakresie języka polskiego (tworzenie tekstów), matematyki (prowadzenia rozumowań matematycznych) oraz przyrody (umiejętność ilustracji zjawisk przyrody za pomocą doświadczeń).

Źródło: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. Poz. 131).