Projektowany "Rządowy program wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029" – „Cyfrowy Uczeń”, zwany dalej „Programem”, jest jednym z narzędzi wspierających realizację celów określonych w obszarach PCTE.

  • nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;
  • metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne;
  • kształcenie i doskonalenie nauczycieli;
  • wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół.

 

AI w szkole nieuchronna, ale wciąż budzi obawy>>

 

„Aktywna tablica” – realizacja i ewaluacja

W 2024 r. zakończyła się realizacja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”, ustanowionego uchwałą nr 151/2020 Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r., zmienioną uchwałą nr 109/2021 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2021 r., który stanowił drugą edycję programu „Aktywna tablica”. Po zakończeniu drugiej edycji przeprowadzono badanie ewaluacyjne w celu weryfikacji osiągnięcia celów dotyczących wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz cyfryzacji szkół poprzez wsparcie finansowe na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii niezbędnych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK, na wskazanych w programie zajęciach.

 

Wyniki badania

Badanie potwierdziło, że zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia są korzystne dla różnych aspektów rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli. Wykorzystywane są wszystkie dostępne pomoce dydaktyczne, a preferencje w ich użyciu zależą od potrzeb uczniów, dostępnych materiałów i umiejętności poszczególnych nauczycieli. Nauczyciele wskazują korzyści przede wszystkim w zwiększeniu zainteresowania uczniów przedmiotem i realizacji celów określonych w wymaganiach podstawy programowej kształcenia ogólnego.

 

Rekomendacje IBE

  • wsparcie w tworzeniu strategii cyfryzacji szkoły, uwzględniającej dynamiczny rozwój technologii oraz potrzeby uczniów i nauczycieli;
  • zapewnienie kontynuacji wsparcia poprzez możliwość zakupu oprogramowania i innych materiałów edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie;
  • wsparcie dla nauczycieli, w szczególności w postaci doskonalenia zawodowego;
  • dostosowanie programów nauczania do wykorzystywania nowoczesnych technologii;
  • promowanie wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów i uwzględniających specjalne potrzeby edukacyjne.

 

Perspektywy i priorytety

Beneficjentami programu mają być m.in. placówki wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, szkoły polskie oraz zespoły szkół działające w kraju, a także przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP. Wsparcie otrzymają również placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, placówki artystyczne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia artystyczne, a także placówki oświatowo-wychowawcze, takie jak: młodzieżowe domy kultury, pałace młodzieży, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie, pozaszkolne placówki specjalistyczne czy szkolne schroniska młodzieżowe. Program obejmie ponadto poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, bursy, domy wczasów dziecięcych, a także Ośrodek Rozwoju Edukacji i Centrum Informatyczne Edukacji.