Przez lex Kamilek pracodawcy nie chcą organizować praktyk dla młodocianych>>
Miało być prościej
Nowela miała wprowadzić uproszczenia w weryfikacji osób pracujących z dziećmi – celem było usunięcie wątpliwości interpretacyjnych oraz uproszczenie procedur. Rodzice i opiekunowie pomagający w przedszkolach, szkołach czy podczas wycieczek nie musieliby przedstawiać zaświadczeń o niekaralności. Zamiast tego wystarczyłoby złożenie pisemnego oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej, że nie figurują w odpowiednich rejestrach i nie mają zakazu pracy z małoletnimi. Co istotne, szkoły nie musiałyby sprawdzać również gości biorących udział w lekcjach.
Osoby odbywające obowiązkowe praktyki oraz wolontariusze mieli zostać zwolnieni z opłat za wydanie dokumentów o niekaralności, co miało zachęcić do angażowania się w działania na rzecz dzieci. Projekt przewidywał także możliwość ponownej weryfikacji osób już dopuszczonych do pracy z dziećmi. Pracodawcy i organizatorzy mogliby sprawdzać stan rejestrów nie częściej niż raz na dwa lata, aby reagować na zmiany w sytuacji prawnej pracowników. Regulacje miały jasno zdefiniować, kto i w jakim celu mógłby przetwarzać dane osobowe sprawdzanych osób. Obowiązek weryfikacji prawdziwości danych miał spoczywać na pracodawcach i organizatorach. Projekt przewidywał również wyjątki, np. gdy osoba działałaby pod stałym nadzorem dorosłego.
Polecamy też szkolenie online w LEX: Zmiany w prawie oświatowym 2025/2026 - jakie nowe wyzwania i obowiązki czekają dyrektorów szkół? >
Nowelizacja ustawy miała także wprowadzić doprecyzowane pojęcia, które dotychczas wywoływały rozbieżności interpretacyjne:
- Dopuszczenie do innej działalności – powierzenie określonych zadań (jednorazowych lub powtarzalnych), wykonywanych przez pewien czas, odpłatnie lub bez wynagrodzenia, na innej podstawie niż umowa o pracę.
- Inny organizator – jednostka (także pozbawiona osobowości prawnej) lub osoba fizyczna, która umożliwia realizację takiej działalności.
- Opieka – działania zapewniające małoletniemu bezpieczeństwo i zaspokojenie bieżących potrzeb w miejscu jego pobytu.
- Realizacja innych zainteresowań – wspieranie rozwoju umiejętności społecznych, emocjonalnych, sportowych czy artystycznych dzieci i młodzieży.
- Standardy ochrony małoletnich – wewnętrzne regulacje określające zasady tworzenia bezpiecznego środowiska.
- Wychowanie – całościowy proces wspierania rozwoju dziecka.
- Wypoczynek – organizacja form rekreacji i regeneracji, takich jak kolonie czy obozy.
- Kiedy konieczna byłaby weryfikacja w KRK i rejestrze sprawców przestępstw seksualnych?
Mniej obowiązkowego sprawdzania
Zawetowane przepisy przewidywały, że sprawdzanie niekaralności byłoby obowiązkowe przy działalności związanej z: wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, pomocą psychologiczną, rozwojem duchowym, sportem, rozwijaniem zainteresowań czy opieką nad dziećmi – jeśli odbywa się ona bezpośrednio z ich udziałem. Za pozyskanie danych odpowiadałby pracodawca lub organizator.
Dyrektor szkoły miałby m.in.:
- poinformować kandydata o obowiązku weryfikacji,
- sprawdzić go w rejestrach i wydrukować wynik do akt,
- odebrać stosowne oświadczenia i dokumenty.
Przewidywały także obowiązek natychmiastowego przekazywania informacji o śmierci lub ciężkim uszczerbku na zdrowiu dziecka do specjalnego zespołu. Oświadczenia zbierane od rodziców miały być składane pod rygorem odpowiedzialności karnej. Złożenie fałszywego oświadczenia byłoby traktowane jako przestępstwo z art. 233 § 6 Kodeksu karnego, zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
RPD: to nie wystarczy
Prezydent najprawdopodobniej podzielił opinię Rzeczniczki Praw Dziecka, która wskazywała, że projektowana nowelizacja obniżała standard ochrony dzieci poprzez wprowadzanie wyjątków i łagodzenie obowiązku sprawdzania karalności. Monika Horna-Cieślak podkreślała, że przepisy w nieakceptowalny sposób narażałyby dzieci na kontakt z osobami skazanymi za poważne przestępstwa, szczególnie seksualne. RPD ostrzegała, że nowe przepisy stwarzały ryzyko, iż osoby skazane mogłyby uczestniczyć w wydarzeniach z udziałem dzieci bez jakiejkolwiek weryfikacji, a nadzór nauczyciela nie zapewniałby realnego bezpieczeństwa.
Za obniżające standardy RPD uważała też zwolnienie opiekunów praktyk i staży z obowiązku przedstawiania zaświadczenia z KRK – wystarczyłoby własne oświadczenie. W efekcie uczniowie czy stażyści mogliby być narażeni na kontakt z osobami skazanymi za najcięższe przestępstwa. Krytyczne stanowisko zajęła także Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, wskazując, że uczelnie zostałyby pozbawione realnych narzędzi do weryfikacji takich oświadczeń.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








