Wyniki: egzaminów, edukacyjnej wartości dodanej w gimnazjach, konkursów i olimpiad – to elementy, które planują w raportach oświatowych zawrzeć samorządy. Nie zabraknie z pewnością danych o finansowaniu szkół.
Zgodnie z nowelizacją ustawy oświatowej władze samorządowe mają czas do 31 października, aby przedstawić radnym informację o sytuacji oświaty na ich terenie. W raporcie przede wszystkim powinny się znaleźć wyniki egzaminów uczniów.
Samorządowcy mieli problem z tym, co zawrzeć w raportach oświatowych.
Burmistrz Krasnegostawu Andrzej Jakubiec ocenia, że w raporcie łatwo będzie zamieścić informację o finansowaniu szkół, o warunkach, które zapewniane są nauczycielom i uczniom, bo za to odpowiada samorząd. - Skoncentrujemy się na samym podaniu wyników komisji egzaminacyjnej – powiedział.
Raport dla radnych będzie zawierał wiele obszarów, począwszy od organizacyjnych np. średnich kosztów utrzymania szkół, średniej ilości uczniów w oddziałach, wyposażenia naszych szkół poprzez to co jest najważniejsze, czyli efekty kształcenia – mówi Tadeusz Konarski, szef Administracji Oświaty w Kluczborku. - Wyniki sprawdzianu z egzaminów nie do końca oddają w sposób precyzyjny jakość pracy szkoły – podkreśla Konarski. Jego zdaniem, „każdego ucznia warto mierzyć indywidualnie na wejściu i wyjściu”. - Po rocznym pobycie przedszkolnym również mierzymy osiągnięcia dziecka, z jakim zakresem wiedzy wchodzi do klasy pierwszej – dodaje.
Irena Koszyk, szefowa opolskiej oświaty,  zaznacza, że nie można raportu oświatowego przedstawiać tylko przez pryzmat egzaminów zewnętrznych, bo w przypadku wielu szkół byłoby to krzywdzące. - Musieliśmy znaleźć taki sposób, aby pokazywać rzetelnie obraz pracy nauczycieli i szkoły – podkreśliła.
Centralna Komisja Egzaminacyjna po raz pierwszy opublikowała na stronie internetowej www.cke.scholaris wyniki edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w gimnazjach. Za pomocą tej metody mierzony jest wkład szkoły w wyniki nauczania. Metodę można wykorzystać m.in. w ewaluacji wewnątrzszkolnej i zewnętrznej. Naukowcy wyróżnili 5 różnych typów gimnazjów.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 31.07.2009 r.