Instytut Analiz Regionalnych opracował raport, w którym zestawił średnie z wyników sprawdzianu szóstoklasistów oraz egzaminu gimnazjalnego z ostatnich 7 lat. Wynika z niego, ze najlepiej kształcą szkoły w województwie mazowieckim, małopolskim i podkarpackim a najgorzej – w zachodniopomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim. Autorzy stwierdzają także, że wyniki testu po gimnazjum są podobne do wyników po szkole podstawowej – lepsze w lepiej uczących województwach i gorsze w gorzej kształcących.
Zdaniem Cezarego Urbana, dyrektora XIII LO w Szczecinie, jednej z najlepszych szkół w kraju, nauczyciele nie analizują wyników egzaminów, mimo, że system egzaminów zewnętrznych miał za zadanie dać im komplet informacji na temat umiejętności i wiedzy, jaką uczeń wyniósł z poprzedniego etapu kształcenia.
Według Krystyny Łybackiej, byłej minister edukacji, że na poziomie klas I-III szkoły podstawowej, kiedy buduje się podstawowe elementy wiedzy, z powodu oszczędności zatrudniani są nauczyciele najsłabiej przygotowani do zawodu.
Także ostatnie zmiany prawne dotyczące systemu kształcenia nauczycieli pozostawiły możliwość pracy z dziećmi w przedszkolach i szkołach podstawowych pedagogom jedynie z tytułem licencjata.
 
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 1.02.2012 r.
Oprac. Alicja Bukowska