Według mojej opinii, przewodniczący rady pedagogicznej powinien podjąć zasadniczą decyzję, czy pierwsze zebranie rady pedagogicznej będzie raczej uroczystą inauguracją, na którym jedynie wystąpią zaproszeni goście, czy też w porządku zebrania wyraźnie wydzieli dwie części. Uroczystą inaugurację, w której wezmą udział zaproszeni goście, a po przerwie rada przystąpi do normalnej pracy w ramach swoich kompetencji.
Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w szkole zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, której zebrania muszą być protokołowane.

Protokół

W protokole z każdego zebrania rady pedagogicznej, nie tylko tego pierwszego, muszą zostać zapisane wszystkie omawiane przez radę pedagogiczną sprawy. Oznacza to, że w protokole nie można zapisać nic innego, niż to o czym rada pedagogiczna na danym zebraniu się zajmowała. Rada pedagogiczna może zajmować się jedynie sprawami, które należą do jej kompetencji.

Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

  1. zatwierdzanie planów pracy szkoły, po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły,
  2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły,
  4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
  5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
  6. zatwierdzanie wniosków komisji lub zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną.