Nowelizacje dotyczą głównie elementów indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Przyjęto, że w programie tym musi zostać określony sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia oraz działania wspierające dla jego rodziców. Zniesiono natomiast konieczność określania sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (poza kwestią wymiaru godzin, w których dana forma pomocy będzie realizowana).

Jednym z głównych celów wprowadzenia nowych regulacji jest zwiększenie wpływu rodziców na dostosowanie pomocy do potrzeb niepełnosprawnego ucznia. Dlatego też w programie edukacyjno-terapeutycznym znajdą się również zapisy dotyczące sposobu zapewnienia uczniowi środków dydaktycznych i warunków do nauki.

Zmiany wprowadziły dwa rozporządzenia Ministra Edukacji:
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. poz. 957);
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. poz. 958).