Zmiana obecnie obowiązujących przepisów jest, zdaniem wnioskodawców, konieczna ze względu na fakt, że większość szkół nie zapewnia uczniom żadnej alternatywy dla nauki religii. Założenia dotyczące nauczania etyki nie są w praktyce realizowane i uczniowie mogą uczęszczać na religię lub mieć o jeden przedmiot mniej.
Posłowie podnoszą, że prowadzi to do nierównego traktowania uczniów, ponieważ ocena z religii obecnie wliczana jest do średniej i najczęściej zawyża ją osobom, które na ten przedmiot uczęszczają.
Wnioskodawcy uważają, że ocena z religii powinna być traktowana jako wewnętrzna sprawa związków wyznaniowych i nie należy jej umieszczać na państwowych drukach, obecna sytuacja prowadzi zaś do tego, że "państwo ze swej strony stwarza okoliczności, w których osoby o określonym światopoglądzie i wyznające daną religię są w lepszej lub gorszej sytuacji od pozostałych obywateli".







