Z przedstawionego dnia 4 grudnia raportu PISA wynika, że polscy gimnazjaliści zajęli dziewiąte miejsce w ogólnej klasyfikacji, uzyskali 16 pkt. powyżej średniej OECD (na pierwszym miejscu sklasyfikowana została Korea). W tegorocznych badaniach wzięło udział 400 tys. uczniów z 57 krajów, którzy skończyli 15. rok życia. W Polsce było to około 4,5 tys. gimnazjalistów z klas trzecich.
Polscy uczniowie najlepiej wypadli w czytaniu i rozumowaniu w naukach humanistycznych - zajęli 3 miejsce wśród  krajów UE (po Finlandii i Irlandii).
Również w matematyce polscy gimnazjaliści zajęli 25 miejscu wśród 57 konkurentów. Osiągnęli wynik porównywalny z Niemcami, Szwecją, Irlandią, Francją i Wielką Brytanią. Wygrał Tajwan, druga była Finlandia. Należy przypomnieć, że poprzednich badaniach w 2003 r. polscy 15-latkowie byli poniżej średniej. Ze szczegółowych danych opisujących poziom naszych gimnazjalistów wynika, że w stosowaniu algorytmów, korzystaniu z wykresów i tabel oraz geometrii nadążają oni za europejską średnią, ale mają problemy ze skomplikowanymi zadaniami. Gorzej wypadają w analizie i wnioskowaniu oraz myśleniu strategicznym.
Najbardziej szczegółowo PISA badała w tej edycji rozumowanie w naukach przyrodniczych. Tu też nasi gimnazjaliści zajęli 23. miejsce, czyli w średnim przedziale wyników obok Węgier, Szwecji, Danii i Francji. Na pierwszym miejscu jest Finlandia, potem Hongkong. Polscy uczniowie bardzo dobrze (powyżej średniej) wypadają w zadaniach wymagających typowo szkolnej wiedzę z podręczników, znacznie słabsi są w dziedzinach wymagających więcej samodzielnego myślenia, kreacji i analizy.
W tym roku Polska przetestowała też uczniów szkół ponadgimnazjalnych (liceów, techników, zawodówek), żeby sprawdzić, jakie poczynili postępy po wyjściu z gimnazjum. Okazało się, że rozwijają się głównie ci, którzy idą do liceów. Uczniowie szkół zawodowych tracą zapał do nauki i w drugiej klasie mają wręcz gorsze wyniki w testach PISA niż w pierwszej.
Raport dostępny jest na stronach internetowych MEN.
 
Źródło: Gazeta Wyborcza, 5.12.2007 r.