Jaki jest poziom wiedzy i umiejętności matematycznych polskich gimnazjalistów? Odpowiedzi na to pytanie ma dostarczyć projekt "Policzmy to razem - Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej" - pierwsze na tak dużą skalę badanie tego typu w Europie. Testy będą prowadzone przez trzy lata. Nauczyciele mogą rejestrować swoje klasy przez formularz zgłoszeniowy dostępny na specjalnym portalu www.policzmytorazem.pl. Nabór chętnych trwa do 17 września.
Udział w badaniu jest całkowicie bezpłatny. Każdego roku wyniki diagnozy będą udostępniane zarejestrowanym nauczycielom tuż po e-egzaminie, którego pierwsza odsłona odbędzie się na początku października. W skład zestawu egzaminacyjnego wejdzie 20 zadań zamkniętych i 5-8 zadań otwartych. Cały egzamin potrwa 90 minut.
Projekt ma umożliwić monitorowanie wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów w perspektywie trzech kolejnych lat. E-egzaminy co roku będą rozwiązywali ci sami uczniowie, a dzięki ich pracy nauczyciele i dyrektorzy otrzymają szczegółową informację na temat efektywności nauczania matematyki w swoich gimnazjach.
Projekt jest prowadzony przez dr Jacka Stańdo z Politechniki Łódzkiej. Jest on pionierem w badaniach edukacyjnych z wykorzystaniem rozwiązań internetowych.
"Zebrane dane dostarczą wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, a także samym nauczycielom" - wylicza dr Jacek Stańdo. "Badanie jest bardzo ważne ze względu na wprowadzenie w 2010 roku obowiązkowej matury z matematyki" - dodaje.
 
Źródło: Serwis Nauka w Polsce, 31.08.2010 r.