Od 1 kwietnia 2014 r. utworzyliśmy zespół szkolno-przedszkolny. Czy nauczyciele przedszkola nadal będą traktowani jako pracownicy placówki nieferyjnej? Jaki urlop przysługuje dyrektorowi zespołu?
Nauczyciele przedszkola pozostają w zespole pracownikami placówki nieferyjnej. Wymiar urlopu dyrektora jest uzależniony od tego, czy pracuje w szkole czy przedszkolu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 191) – dalej KN, nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania, zaś nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Połączenie przedszkola i szkoły w zespół nie wprowadza żadnych zmian w wymiarze urlopu. W skład zespołu mogą wchodzić placówki nieferyjne (przedszkole) i feryjne (szkoły), mimo iż pracodawcą wszystkich nauczycieli staje się zespół szkolno-przedszkolny ( art. 10 ust. 1 KN ). Oznacza to, że nauczyciele przedszkola pozostają pracownikami placówki nieferyjnej, którym przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze 35 dni, zaś nauczyciele realizujący pensum w szkole korzystają z urlopu w okresie ferii i w czasie ich trwania. Dotyczy to także dyrektora zespołu.
Na podstawie art. 14 ust. 2 KN , w przypadku zatrudnienia w zespole szkół akt mianowania i umowa o pracę powinny określać także typy (rodzaje) szkół w zespole, w których pracuje nauczyciel. Z umowy o pracę albo aktu mianowania musi wynikać, czy dyrektor pracuje w przedszkolu, szkole, czy w obydwu placówkach jednocześnie. Nawet jeżeli dyrektor jest zwolniony z prowadzenia zajęć z uczniami w oparciu o art. 42 ust. 6 KN , na podstawie aktu mianowania lub umowy o pracę można ustalić wymiar jego urlopu, związany z pracą w szkole lub przedszkolu.
Więcej w publikacji Prawo Oświatowe/ABC>>