1 września 2019 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Określa podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, przyporządkowanych do 32 branż, jak również dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów. 16 maja rozporządzenie podpisała minister edukacji, teraz czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.

Zobacz: Zmiany w funkcjonowaniu szkół policealnych (publicznych i niepublicznych) >

Nowa struktura i zakres treści

Nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej przede wszystkim strukturą i zakresem treści. Nowy dokument uwzględnia kryteria weryfikacji efektów kształcenia, czyli opisane są w nim wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia w danym zawodzie. Ministerstwo zapewnia, że nowa struktura jest transparentna zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Uczeń może poznać wymagania na egzaminie zawodowym, czyli to czego będzie się uczyć. Natomiast nauczyciel ma jasno określone wymagania, które pomogą mu w opracowaniu kryteriów oceniania.

 


Żeby nauka była bliżej praktyki

Rozporządzenie jest efektem wprowadzonej reformy kształcenia zawodowego w zakresie programowym. Od 2017 r. ministerstwo razem z pracodawcami przygotowywało nowe podstawy programowe, uwzględniające aktualne zapotrzebowanie na rynku pracy. To właśnie na wniosek pracodawców wprowadzono nowe zawody, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny czy monter jachtów i łodzi.

Przeczytaj w LEX Prawo Oświatowe: Zmiany w kształceniu zawodowym od 1 września 2019 r. >

Nie masz dostępu do tego komentarza? Tu możesz go uzyskać >

MEN zapewnia, że nowa podstawa programowa otwiera drogę dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej. Absolwent branżowej szkoły I stopnia, może zostać np. technikiem budownictwa. Ponadto, zgodnie z oczekiwaniami pracodawców, w wielu zawodach uczniowie będą przygotowywani do uzyskania niezbędnych uprawnień zawodowych.

 

 

Rozporządzenie zawiera też propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie. Na przykład technik fryzjer może uczyć się podstaw wizażu lub podstaw barberstwa. Technik informatyk może zdobywać dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci lub programowania w języku python. Kelner może nabywać umiejętności baristyczne, a ogrodnik – prowadzenia winnic. Natomiast uczniowie zawodów poligraficznych mogą przygotowywać się do modelowania 3D. To elementy, które są odpowiedzią na faktyczne zapotrzebowanie na rynku pracy.

Od kiedy?

Przepisy rozporządzenia stosowane będą od:

  1. roku szkolnego 2019/2020 w klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.; semestrze I szkoły policealnej; klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum oraz klasie I pięcioletniego technikum;
  2. roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia

– a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.

Sprawdź:

Czy nauczyciel może w ramach kary za złe zachowanie nie zabrać niektórych uczniów na wycieczkę? >

Co dyrektor szkoły może uczynić w sytuacji, kiedy uczeń jest agresywny wobec uczniów i pobił nauczyciela? >

Korzystaj z LEX Prawo Oświatowe i zadawaj pytania ekspertom >