Ministerstwo Edukacji Narodowej cofnęło Wydawnictwu MIGRA Sp. z o.o. dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika do informatyki dla szkół gimnazjalnych. Zarzut główny to dołączenie płyty CD, pozwalającej wykonywać ćwiczenia i zadania z zawartej na niej plików. Ministerstwo uznało, że jest to dodatkowy materiał dydaktyczny, niedopuszczalny z punktu widzenia art. 22 ao ust. 3 pkt 4 ustawy o systemie oświaty ( już uchylony).

Zdania muszą być na papierze

Według wyjaśnień MEN ustawa w brzmieniu obowiązującym od 8 lipca 2014 r., stanowi, że podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli nie zawiera pytań, poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających uzupełnienia w podręczniku w przypadku podręcznika w postaci papierowej oraz odwołań i poleceń wymagających korzystania z opracowanych przez wydawcę dodatkowych materiałów dydaktycznych dla ucznia. Organ stwierdził, że wydawca złożył oświadczenie o spełnieniu przez podręcznik "Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony" tego wymogu i podręcznik ten został dopuszczony do użytku szkolnego z mocy prawa.

W odwołaniu spółka stwierdziła, że decyzja nie zawiera uzasadnienia, dlaczego pliki komputerowe, zamieszczone na płycie CD, będącej częścią podręcznika do informatyki mają być uznane za dodatkowy materiał dydaktyczny.

Skarga spółki do WSA - oddalona

Dlatego spółka odwołała się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Główne zarzuty skargi to:

  • błędna wykładnia art. 22 ao ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy i uznanie, że płyta CD dołączona do podręcznika nie może stanowić jego integralnej części,
  • błędne uznanie, że dołączenie płyty oznacza, iż podręcznik zawiera odwołania i polecenia wymagające korzystania z dodatkowych materiałów dydaktycznych, mimo że został dopuszczony do użytku szkolnego wraz z płytą CD.

WSA w Warszawie w wyroku z 16 grudnia 2016 r. oddalił skargę spółki. Dlatego, że na płycie był umieszczony  dodatkowy materiał dydaktyczny.

Sąd orzekł, że art. 22ao ust. 1 ustawy stanowi, iż podręcznik może mieć postać papierową lub elektroniczną. Oznacza to, że spójnik "lub" pozwala na wydanie podręcznika w formie papierowej oraz w formie elektronicznej, bądź w obu tych formach. Ale regulacja ust. 4 ma charakter przepisu szczególnego, wykluczającego, odwoływanie się podręcznika, mającego formę papierową, do dodatkowych materiałów dydaktycznych.

NSA: materiał nadprogramowy na CD

Spółka nie zgodziła się z wyrokiem i złożyła skargę kasacyjną do sądu II instancji. Pełnomocnik skarżącej radca prawny Magdalena Piechowicz przekonywała, że

- To tak jak byśmy uczyli grać na skrzypcach bez użycia instrumentu, albo odbywali kurs prawa jazdy bez samochodu, tylko w oparciu o podręcznik - wyjaśniała radca Piechowicz.

Przedstawicielka MEN radca prawny Anna Kwiatkowska odpierała zarzuty: - Istotą reformy było, aby forma podręcznika nie wymknęła się spod kontroli. Nauczyciel informatyki dysponuje także innymi narzędziami oprócz płyty CD - dodała.

 


Błędna procedura, ale wyrok zostaje

NSA w wyroku z 26 lutego br. oddalił skargę wydawnictwa. Jak zaznaczył sędzia Jan Tarno, na dołączonej do podręcznika papierowego płycie CD są także materiały nadprogramowe, a nie tylko uzupełniające treść tradycyjnej książki. Co nie jest dopuszczalne przez wskazane przepisy ustawy.

NSA jednak ocenił, że ta procedura, wprowadzona przez MEN wydaje się błędna.

Sygnatura akt I OSK 735/17, wyrok z 26 lutego 2019 r.