Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty i Związek Miast Polskich postulują konieczność ustalenia standardów edukacyjnych, zarówno organizacyjnych, finansowych i materialnych ich funkcjonowania. Dopiero na tej bazie można w sposób pożądany realizować jakościowe standardy pracy szkół. Bolączką szkół jest np. rezygnacja ze standardów zatrudnienia nauczycieli i tworzenie w konsekwencji nadmiernie licznych klas - uważa OSKKO. W stanowisku  dotyczącym problemów zarządzania oświatą, członkowie OSKKO proponują stworzenie standardu podstawowych usług edukacyjnych dla ucznia. Chodzi o rodzaj „teczki dla ucznia”, w której mieściłyby się niezbywalne szkolne uczniowskie prawa - jednakowe w gminach bogatych i biednych, miejskich i wiejskich. Te prawa to m.in. dostęp do biblioteki, prawo do przestrzeni szkolnej, możliwość skorzystania z dożywiania i inne.
Zdaniem OSKKO i ZMP, konieczne jest utworzenie jednego systemu obejmującego całość pomocy materialnej dla uczniów.
Wśród postulatów wymieniana jest zmiana sposobu wybierania dyrektora szkoły. Wybór kandydata na dyrektora szkoły powinien być dokonywany przez komisję konkursową, w której głos stanowiący mieliby przedstawiciele organu prowadzącego.
 
Źródło: Głos Nauczycielski, 11.12.2007 r.