29.01.  w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyło się szkolenie dla nauczycieli na temat tzw. oceniania kształtującego , czyli takiego, gdy nauczyciel na każdej lekcji na bieżąco kontroluje, czy uczniowie rozumieją poruszane tematy i w przypadku problemów ocenianie wyjaśnia je od razu. Szkolenie prowadził  prof. Dylan Wiliam z Uniwersytetu Londyńskiego,  brytyjski ekspert, który uważa, że jest ono trudną metodą, ale najbardziej efektywną.
"Nie chodzi tu o zadanie pytania jednemu, dwóm uczniom, lecz całej klasie. Musi to być odpowiednio sformułowane pytanie, odpowiedź na nie wszyscy uczniowie zapisują na niedużych białych tabliczkach, które pokazują nauczycielowi. Ten szybko orientuje się, czego które z dzieci nie rozumie i od razu tłumaczy" - mówił Wiliam. Jak zaznaczył, metod sprawdzania wiedzy i rozumienia przez uczniów materiału może być wiele, np. niektórzy nauczyciele chcą, by sami uczniowie sygnalizowali, gdy czegoś nie rozumieją.
Jego zdaniem, na każdym etapie nauki szkolnej, także w szkołach średnich, uczniowie powinni dostawać oceny opisowe, gdzie obok informacji, czego nie umieją, jest informacja, nad czym powinni popracować i jak.
 
Źródło: Serwis Nauka w Polsce, 2.02.2010 r.