Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące organizacji kuratoriów nie przewidują w sposób jednoznaczny rozdzielenia stanowisk pracy dla realizacji zadań i czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego od stanowisk do wykonywania pozostałych zadań. Nowelizacja dokonana rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz. U. poz. 245) ujednolica strukturę organizacyjną kuratoriów oświaty i wyodrębnia w nich wydziały realizujące zadania i czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego.
Rozporządzenie wprowadza także regulację ograniczającą pracownikowi kuratorium możliwość wykonywania w danej szkole zadań z zakresu nadzoru w szkole, w której pracownik przeprowadzał w tym samym roku szkolnym ewaluację. W nowelizacji doprecyzowano, że pracownikom zatrudnionym na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznej, realizującym ww. zadania, nie będą powierzane inne zadania kuratora oświaty. Kuratoria  mają 6 miesięcy na dostosowanie pracy do nowych regulacji.