W ciągu ostatnich kilku lat wydatki na rozwój szkół wyższych i instytutów naukowych wyniosły ponad 27 mld zł. Powstało 200 nowych laboratoriów. Uczelnie mają wykorzystać powstałą bazę do popularyzacji nauki.

 – Oba programy – kreatywny uczeń, student, obywatel i centra akademickie – obliczone są na zacieśnianie więzów między szkołami a uczelniami i na tworzenie jednego ciągu edukacyjnego – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Obecnie brakuje współpracy między tymi instytucjami. Uczniowie zainteresowani fizyką czy chemią dostają przede wszystkim wiedzę teoretyczną, niepopartą doświadczeniami. Programy stworzone przez resort nauki mają jednak zwiększyć kreatywność i innowacyjność uczniów, lepiej przygotowani do pracy z młodzieżą mają być również nauczyciele.
– Uczelnie dostają takich studentów, jakich wypuszczą szkoły podstawowe i licea. Uniwersytet Młodych Wynalazców pozwala współpracować uczelniom z tymi uczniami, którzy interesują się chemią, fizyką, doświadczeniami, chcą chodzić na wykłady czy korzystać z laboratoriów uniwersyteckich – mówi minister nauki. – Właśnie ogłosiliśmy wyniki konkursu, który będą prowadziły uniwersytety – dodaje.

Resort nauki rozstrzygnął konkursy zbliżające uczelnie do szkół>>

Uczniowie z 40 projektów, którym przyznano finansowanie, będą mogli prowadzić projekty z kadrą akademicką, korzystać z bibliotek czy laboratoriów. W ostatnich latach wydatki na szkoły wyższe i instytuty naukowe przekroczyły 27 mld zł. Powstało ponad 200 nowych laboratoriów i centrów badawczych. W przyszłym roku nakłady na szkolnictwo wyższe mają sięgnąć 14 mld zł.
Budżet programu Uniwersytet Młodych Wynalazców wynosi 2 mln zł, każdy projekt może otrzymać maksymalnie 50 tys. zł.
– Jest także Akademickie Centrum Kreatywności, czyli program skierowany do nauczycieli. Chcemy, żeby oni również uczyli w sposób nieco inny, myśleli nieco innymi kategoriami – tłumaczy prof. Kolarska-Bobińska.
Powstanie 10 centrów, w których nauczyciele będą kształceni w oparciu o najnowsze metody, tak by umieli rozwijać zainteresowania wśród uczniów. Ministerstwo planuje, że dzięki temu metody dydaktyczne zostaną upowszechnione w szkołach. Wartość programu to 2,5 mln zł, do każdego centrum może trafić 250 tys. zł.

Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 3 grudnia 2014 r.

Jesienią dwa nowe programy współpracy szkół z uczelniami>>