Lucyna Bojarska jest pedagogiem, przez wiele lat współpracowała z ministerstwem edukacji narodowej i biurem rzecznika praw dziecka, była też pierwszą rzeczniczką praw ucznia w Kuratorium Oświaty w Warszawie. Jest także autorką książek "Od walenia po łapach, do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole" oraz "Belfer na huśtawce. O autorytecie nauczyciela". I to temu ostatniemu tematowi zostanie poświęcony wykład - "Autorytet nauczyciela- wyzwanie XXI w.?"- który wygłosi 28 września w ramach Edu Trendy 2012
"Nigdy się specjalnie nie zastanawiałam nad autorytetem: ktoś był nim dla mnie, albo nie. I tyle. Dlatego w książce "Od walenia po łapach, do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole", jedynie prześlizgnęłam się nad tym tematem. Jednak kiedy później uczestniczyłam w spotkaniach z nauczycielami, których celem miała być wspólna praca nad podwyższaniem poziomu dyscypliny wśród uczniów, za każdym razem okazywało się, że nauczyciele są najbardziej zainteresowani wyrugowaniem tych sytuacji, które godzą w ich autorytet. Dlatego musiałam przysiąść fałdów nad tym tematem. Miałam z tym jednak problem, bo we wcześniejszej praktyce zawodowej często spotykałam się z takim rozumieniem autorytetu nauczyciela, którego nie potrafiłam zaakceptować. Na przykład z oczekiwaniem, że uczeń i jego rodzice pokornie poddadzą się niesłusznie nałożonej karze, by nie podważać nienaruszalności  wydanego przez szkołę rozstrzygnięcia. Nawet, jeśli ta kara miałaby negatywnie wpłynąć na przyszły los tego dziecka. Próby odwoływania się uznawano za gorszący zamach na autorytet szkoły i nauczycieli. Ale czy człowiek lub instytucja rządząca niesprawiedliwie – ma szansę cieszyć się autorytetem w swoim środowisku?  @page_break@ Innymi słowy bardziej to przypominało potrzebę dominacji niż pragnienie autorytetu. Dlatego by móc odpowiadać na pytania nauczycieli o ich autorytet, musiałam sięgnąć do podstaw i dowiedzieć się więcej o tym, jak funkcjonują stada zwierząt i jak sobie radzą ze sprawowaniem władzy. 
Żeby to wszystko lepiej zrozumieć, blisko rok pracowałam w schronisku dla bezdomnych zwierząt, gdzie przekonałam się, że najmniejsze szanse na przywództwo stada mają wielkie, napastliwe draby, a największe - spokojne, mądre suczki (nawet maleńkie), opiekuńcze i sprawiedliwe, które potrafią skutecznie wyciszać i uspakajać. Najzabawniejsze jest to, że cechy owych małych przywódczyń dokładnie pokrywały się z tym, co gimnazjaliści z różnych miejsc Polski, różnymi słowami, pisali o nauczycielach, których darzą autorytetem.
Nadal jednak nie jestem w stanie pomóc w zdobyciu autorytetu wielu nauczycielom, z którymi się stykam. Najczęściej dlatego, że choć utyskują na brak szacunku ze strony młodzieży, to w rzeczywistości są zainteresowani jedynie prestiżem we własnym – nauczycielskim środowisku. I wszelkie wysiłki, które podejmują, mają zaskarbić życzliwość władz, nawet kosztem utraty resztek sympatii uczniów. W każdej historii z „tej półki”, o które się otarłam, kryje się dramat: człowieka, który wybrał sobie niesłychanie trudny i energochłonny zawód, z którego nie potrafi czerpać przyjemności; ale i setek uczniów, którzy muszą spędzać czas z człowiekiem, którego nie obchodzą.
Czy dla tych nauczycieli jest jeszcze możliwa jakaś forma pomocy? czy jedyne, co im możemy doradzić, to korzystanie z substytutów w postaci „feromonów autorytetu”?" - podkreśla Lucyna Bojarska we wstępie do swojej prelekcji.

Więcej o autorce i jej publikacjach można dowiedzieć się z tekstów: 
Szacunku nie otrzymuje się razem z dyplomem
Dyscyplina w szkole - surowa kara, czy wyrozumiałość?

EDU Trendy 2012 to najważniejsze spotkanie profesjonalistów edukacyjnych oraz osób szukających rozwiązań poprawiających jakość i efektywność systemu oświaty. Jego organizatorami są Wolters Kluwer Polska, wydawca czasopisma "Dyrektor Szkoły", i firma redNet Media. Impreza odbędzie się w dniach 27-28 września 2012 r. w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Pełne informacje oraz formularz zapisów dostępne tutaj>>