"Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje konkretne działania zmierzające do podkreślenia znaczenia ruchu w życiu młodego człowieka i kształtowania u niego zdrowych nawyków" - zapewnia resort edukacji w związku z ogłoszonym w czwartek raportem NIK. Z kontroli NIK wynika, że absencja uczniów na lekcjach WF-u jest wysoka (w szkołach ponadgimnazjalnych sięga nawet 30 proc.), a szkoły nie potrafią stworzyć ciekawej oferty programowej dla młodzieży (głównie są to gry zespołowe i gimnastyka).
MEN zwraca uwagę, że wprowadzona w 2009 r. podstawa programowa umożliwia zainteresowanie dzieci sportem i organizowanie wychowania fizycznego zgodnie z lokalnymi tradycjami i warunkami. "Każda szkoła ma swobodę w organizacji lekcji wychowania fizycznego. Przygotowując program nauczania, nauczyciel wychowania fizycznego ma prawo poszerzania treści kształcenia, uwzględniając możliwości, potrzeby i zainteresowania uczniów" – powiedziała Alina Sarnecka, naczelnik w Departamencie Kształcenia Ogólnego i Wychowania. "Podstawa programowa nie wymienia wprost dyscyplin sportu, tylko umiejętności, które uczeń powinien zdobyć w trakcie edukacji" – dodała.
Resort edukacji podkreśla też, że w 2009 r upowszechnił publikację dotyczącą podstawy programowej w zakresie organizacji lekcji WF-u. Odbyły się również informacyjne posiedzenia rad pedagogicznych, które dotyczyły reformy kształcenia ogólnego, a w 2012 r. opublikowano poradnik dla dyrektorów i nauczycieli dotyczący metod prowadzenia edukacji zdrowotnej.
MEN przypomina ponadto, że rok szkolny 2013/2014 został ogłoszony Rokiem Szkoły w Ruchu, który ma pomóc w promocji aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży. Powstała specjalna strona internetowa www.szkolawruchu.men.gov.pl, na której znajdują się informacje dla dyrektorów szkół i nauczycieli o tym, w jaki sposób można zorganizować atrakcyjne zajęcia WF-u. Z MEN w tej sprawie współpracuje m.in. Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Jednym z działań w ramach Roku Szkoły w Ruchu jest akcja "Ćwiczyć każdy może" skierowana do dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli oraz uczniów. Placówki te mogą deklarować przystąpienie do akcji i wykonywać zadania związane z aktywnością fizyczną. W ten sposób powstaje mapa Polski pokazująca najaktywniejsze sportowo szkoły oraz przedszkola w poszczególnych miejscowościach. Do tej pory do akcji przystąpiło ponad 1,9 tys. placówek z całej Polski.
Resort edukacji, powołując się na raport NIK, zwrócił także uwagę, że Izba ostatecznie pozytywnie oceniła, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania ministra edukacji narodowej w obszarze wychowania fizycznego w szkołach.