MEN: nie zmienią się przepisy dotyczące programu dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Resort edukacji, w informacji opublikowanej na swojej stronie internetowej wyjaśnia, że nowe przepisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zlikwidują obowiązku zespołowego opracowywania programu dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. MEN podkreśla, że organizowanie pomocy dla tej kategorii uczniów gwarantują odrębne przepisy.

Projekt nowelizacji zakłada znaczne ograniczenie liczby dokumentów, które musieli dotychczas wypełniać nauczyciele zaangażowani w procedury udzielania pomocy. Dzięki temu mają zyskać więcej czasu na pracę z uczniem. Nowelizacja znieść ma również obowiązek tworzenia zespołu dla każdego ucznia (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia), do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy. Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią i rodzicami. Obligatoryjność współpracy z nauczycielami i specjalistami nadal przewiduje się jednak w sytuacji kiedy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

MEN wyjaśnia, że także w przypadku uczniów posiadających inne orzeczenie lub opinię, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, lub u których w szkole rozpoznano potrzebę udzielenia pomocy, gdy będzie taka potrzeba, wychowawca klasy (lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły) będzie współpracował z innymi nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, rodzicami ucznia lub pełnoletnim uczniem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, lub innymi osobami.

Natomiast, gdy problem dziecka będzie ograniczony do jednej sfery jego funkcjonowania, np. uczeń będzie miał problem z opanowaniem materiału z jednego przedmiotu, nauczyciel, który rozpoznał trudności, niezwłocznie będzie udzielał uczniowi pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem na lekcji, informując o tym wychowawcę klasy.

Monika Sewastianowicz

Data publikacji: 18 stycznia 2013 r.