Jak wynika z najnowszych badań PBI/Gemius, ponad 2,5 mln polskich dzieci w wieku 7–14 lat korzysta z internetu, przy czym połowa z nich robi to codziennie. Uczniowie między innymi chętnie odwiedzają paraencyklopedyczne serwisy, takie jak Wikipedia, które nie gwarantują jednak, że dostępne w nich dane pochodzą ze sprawdzonych źródeł. Czasem nauczyciele wręcz zakazują uczniom korzystania z internetu przy odrabianiu zadań domowych, choć jego wszechobecności nie da się przecież na dłuższą metę ignorować. Warto więc raczej dla odmiany zastanowić się, w jaki sposób nowe technologie wykorzystać w edukacji, jednocześnie ucząc dzieci krytycznego podejścia do źródeł informacji i wiedzy.
Problemy cyfryzacji
By szkoły mogły sprostać powyższemu zadaniu, muszą one zostać wyposażone w odpowiedni sprzęt oraz narzędzia i materiały edukacyjne. Wiele szkół w dalszym ciągu nie dysponuje jednak chociażby podstawowym sprzętem teleinformatycznym, nie wspominając o dostępie do Internetu. Jak pokazuje przykład gminy Łuków, i na to są jednak sposoby: lokalne szkoły zezwoliły mianowicie dostawcom Internetu na umieszczenie masztów przekaźnikowych na dachach swoich budynków w zamian za bezpłatny dostęp do sieci dla zainteresowanych placówek.Brak sprzętu oraz dostępu do Internetu to jednak nie jedyna bolączka procesu cyfryzacji szkół. Obecnie brakuje bowiem również ustandaryzowanych narzędzi edukacyjnych czy sprawdzonych materiałów dydaktycznych. E-podręcznik to przecież nie to samo, co elektroniczna wersja podręcznika drukowanego. Potrzebne są tutaj zupełnie inne rozwiązania, umożliwiające uczniom optymalne wykorzystanie dostępnych pomocy naukowych na użytkowanym komputerze czy tablecie.
Poza tym na nic zdadzą się same technologie, jeśli nauczyciele nie będą potrafili z nich efektywnie korzystać w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych.
Wprawdzie wielu pedagogów już z powodzeniem prowadzi multimedialne lekcje – i to bez dostępu do ustandaryzowanych narzędzi – inni w dalszym ciągu nie próbują bądź najzwyczajniej w świecie nie potrafią wykorzystać potęgi tkwiącej w nowoczesnych technologiach do skutecznej aktywizacji uczniów.
Pomocna Educhmura
Rządowy program „Cyfrowa Szkoła” zakłada, że „jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, co oznacza, że powinni oni w szkole nabyć umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (TIK) w procesie uczenia”. W ideę tę doskonale wpisuje się platforma edukacyjna Educhmura, służąca do udostępniania treści edukacyjnych on-line. Jej pomysłodawcy i wykonawcy – wydawnictwo pwn.pl oraz OSDW Azymut – zapraszają do współpracy inne renomowane wydawnictwa edukacyjne, by w ramach jednej, wspólnej platformy zapewnić nauczycielom i uczniom dostęp do kompletu sprawdzonych materiałów edukacyjnych: e-booków, e-podręczników, multibooków, testów kontrolnych, słowników, encyklopedii czy kursów e‑learningowych. Użytkownicy powyższego serwisu będą mieć gwarancję, że zawarte w nim informacje są rzetelne i wiarygodne, a dzięki skutecznej wyszukiwarce będą mogli oni sprawnie wyselekcjonować z dostępnego zbioru interesujące ich dane i materiały. Platforma Educhmura rusza już jesienią bieżącego roku!