Pilotażowy projekt został zainicjowany na początku roku przez poznański oddział IPN we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zgłosiło się do niego osiem drużyn reprezentujących szkoły z Poznania i Wielkopolski, oraz ze szkołą z Inowrocławia. Jak poinformowała w środę PAP Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej, w rozstrzygającym pojedynku słownym wokół tezy „Żołnierze wyklęci mogą stanowić wzór nowoczesnego patriotyzmu”, drużyna z Konina pokonała w środę zespół z I Liceum Ogólnokształcącego w Ostrzeszowie. "W drodze do finału licealiści toczyli spory wokół popularnych w opinii publicznej tez na temat ważnych w naszej najnowszej historii wątków, jak "Powstanie warszawskie było narodową katastrofą" czy "Poznański Czerwiec można zaliczyć do panteonu polskich powstań narodowych".
Nagrodą dla zwycięzców jest wyjazd do Warszawy, połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych" - powiedziała Cichocka. Jak dodała, już wiadomo, że wspólne przedsięwzięcie UAM i poznańskiego oddziału IPN będzie kontynuowane w nowym roku szkolnym 2013/2014. Zgodnie z regulaminem debat oksfordzkich, drużyna składa się z czterech zawodników. Każdy z nich ma przypisaną konkretną rolę, co zmusza licealistów do pracy zespołowej.
"Wielu młodych badaczy historii ma ogromną wiedzę i szerokie zainteresowania, ale brakuje im odwagi, żeby mówić na głos o swoich przekonaniach. Udział w projekcie pomaga im nauczyć się, jak bez emocji, z szacunkiem dla oponenta, formułować swoje myśli, jak pięknie i przekonywująco przemawiać i jak słuchać" - wyjaśniła Natalia Cichocka.
Jak dodała, uczestnicząc w wykładach i konwersatoriach oraz przygotowując argumentację do dyskusji, uczniowie znacząco poszerzają swoją wiedzę historyczną, wykraczając często poza program szkoły średniej.
Efektem projektu ma być kształtowanie postawy obywatelskiej i patriotycznej młodych osób, oraz samoświadomości historii własnego kraju, jej złożoności i wielowymiarowości. W Poznaniu od kilku lat działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.(PAP)