W projekcie rozporządzenia zmieniającego zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej znalazły się zapisy umożliwiające kuratorom sądowym inicjowanie procesu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ustawodawca wyszedł z założenia, że kuratorzy, z racji swojej funkcji, mają wiedzę na temat potrzeb ucznia i jego rodziny, dlatego powinni znaleźć się wśród podmiotów inicjujących udzielanie wsparcia przez jednostki systemu oświaty.
Celem zmian w rozporządzeniu jest poprawienie skuteczności udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Głównym założeniem reformy jest ograniczenie liczby dokumentów, które muszą wypełniać nauczyciele zaangażowani w procedury udzielania pomocy. Dzięki temu mają zyskać więcej czasu na pracę z uczniem. Nowelizacja znieść ma również obowiązek tworzenia zespołu dla każdego ucznia (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia), do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielanej uczniowi pomocy. Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce, który w zależności od potrzeb ucznia będzie współpracował z nauczycielami, specjalistami, poradnią i rodzicami. Obligatoryjność współpracy z nauczycielami i specjalistami przewiduje się w sytuacji kiedy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.