Podpisane 4 stycznia rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach zawiera nową podstawę programową określającą wiedzę i umiejętności zawodowe oraz kompetencje personalne i społeczne, które uczeń musi nabyć w procesie kształcenia. Ponadto zawiera także opisy kształcenia we wszystkich zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Nowe wymagania dotyczące jakości kształcenia zawodowego nie odpowiadają realnym, aktualnym możliwościom finansowo-logistycznym wielu placówek oświatowych.
Przykładowo, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, uczeń w cyklu kształcenia w zawodzie technika weterynarii powinien odbyć 300 godzin zajęć z prowadzenia chowu, hodowli i inseminacji zwierząt. Wiele szkół nie posiada odpowiednich pracowni do przeprowadzenia tego typu zajęć, a nowe przepisy nakładają na nie m.in. obowiązek, by placówka, która prowadzi szkolenie zawodowe w zakresie weterynarii, była wyposażona w: pracownię zabiegową, laboratorium diagnostyczne, prosektorium i pracownię anatomiczno-zootechniczną.
Realizacja nałożonych na szkoły obowiązków spowoduje dodatkowe koszty, do których poniesienia zobligowane będą samorządy. Ale, zgodnie z uzasadnieniem projektu rozporządzenia, wprowadzone zmiany nie powinny obciążyć ani budżetu państwa, ani budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
 
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 2.02.2012 r.
Oprac. Alicja Bukowska