- Dobra, nowoczesna edukacja to jeden z najważniejszych problemów całej Unii Europejskiej - powiedział przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, otwierając obrady Kongresu Polskiej Edukacji, który odbył się w Warszawie 5 i 6 czerwca, gromadząc ponad 2500 uczestników z 400 miejscowości w całej Polsce – entuzjastów edukacji. Kongres inicjuje ogólnospołeczną debatę na temat kierunków rozwoju edukacji, która jest niezbędna do przygotowania strategii dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe 20 lat. - Jak sprawić, żeby polska szkoła była jeszcze bardziej otwarta na świat, na wiedzę, na nowe technologie, na lokalne środowiska, a przede wszystkim - na potrzeby każdego ucznia - pytała minister Katarzyna Hall. – Dla rządu niezwykle ważny jest rozwój edukacji, aby polska szkoła skutecznie przygotowywała do wyzwań cywilizacyjnych XXI wieku - napisał w liście do uczestników kongresu premier Donald Tusk. Uczestnicy Kongresu otrzymali Raport o stanie edukacji, opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych, głównego organizatora Kongresu. To pierwsze w Polsce opracowanie, zawierające wyniki badań krajowych w kontekście międzynarodowych oraz zebrane dane statystyczne dotyczące edukacji. Raport łączy problematykę edukacyjną z zagadnieniami rynku pracy, polityki spójności społecznej, demografii. Dyrektor IBE Michał Federowicz mówił o potrzebie rozmawiania o zmianach w edukacji w długofalowej perspektywie i przy uwzględnieniu różnorodnych kontekstów. Minister Michał Boni przedstawiał wyzwania edukacji w perspektywie Polski 2030, dr Agnieszka Chłoń – Domińczak mówiła o zadaniach wynikających z prognoz demograficznych, pokazywano edukację w procesie uczenia się przez całe życie. Kongres poświęcony był zagadnieniom jakości edukacji w szkole. Uczestnicy dyskutowali w siedmiu grupach tematycznych: prawo każdego ucznia do sukcesu, wspomaganie szkół i nauczycieli w rozwoju, samorządy na rzecz dzieci i rodziców, potrzeby rozwoju kraju i rynku pracy, świat nauki na rzecz edukacji, nowoczesne technologie, zostać liderem w edukacji.
Źródło: informacja własna, Dyrektor Szkoły, MEN, 6 czerwca 2011r.