23 kwietnia odbyła się u Rzecznika Praw Obywatelskich konferencja „Społeczne nierówności edukacyjne”, której celem było wypracowanie wniosków pomocnych w przygotowaniu stanowiska Rzecznika w sprawie konieczności przeciwdziałania nierównościom w dostępnie do edukacji w Polsce: -  W sytuacji oczywistego zróżnicowania, wynikającego zwłaszcza z pochodzenia społecznego czy miejsca zamieszkania i wiążącym się z tym utrudnionym dostępem do dóbr kultury, powinniśmy podjąć starania, by tego rodzaju dyskryminujące braki były w miarę możliwości wyrównywane – stwierdził Janusz Kochanowski. - Wydaje się, że w sprawie równego dostępu do wykształcenia mamy nadal sporo do zrobienia. Moim celem jest wspieranie działań, które służyć będą rzeczywistej realizacji prawa do nauki. Wyzwania współczesności nie pozwalają nam na bierność – dodał. Profesor Marta Zahorska z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego mówiła, że główną przyczyną nierówności edukacyjnej jest pochodzenie społeczne i zasobność rodziców danego dziecka. - Szansą na przeciwdziałanie takiej sytuacji jest poprawa poziomu i upowszechnienie nauczania przedszkolnego, zwiększenie pomocy udzielanej uczniom gorzej radzącym sobie z nauką oraz wspieranie placówek znajdujących się w rejonach dotkniętych biedą, gdzie dzieci mają mniejsze szanse edukacyjne. Profesor Ireneusz Białecki charakteryzował mechanizmy selekcji w edukacji, a profesor Urszula Sztanderska pokazywała skutki nierówności edukacyjnych na rynku pracy. Na konferencji pokazywane było również przykłady dobrych praktyk - szkół, które odnoszą sukcesy w niwelowaniu nierówności edukacyjnych.

źródło: informacja własna, 23 kwietnia 2009r.