Irena Dzierzgowska, była wiceminister edukacji i współautorka reformy edukacji, podpisała się pod listem otwartym, w którym najwybitniejsi polscy naukowcy proszą minister edukacji Katarzynę Hall o jak najszybszą zmianę sposobu oceniania prac maturalnych z języka polskiego. Ich zdaniem, ma on niszczący wpływ na intelektualny rozwój młodych ludzi.
- Przygotowując program "nowa matura", czerpaliśmy głównie z wzorców angielskich, a tam zanim zespół egzaminatorów przystąpi do oceniania prac, bierze jedną i ją omawia. I dopiero, gdy wspólnie wypracują coś w rodzaju klucza, dostają prawdziwe prace do oceny – powiedziała Dzierzgowska.
Zmianą, która powinna polegać na odejściu od wszelkiego rodzaju kluczy i oceny prac przy pomocy zdrowego rozsądku powinna się zająć Centralna Komisja Egzaminacyjna, bo tylko ona może dokonać takich zmian. Nie wymaga to zmian proceduralnych zapisanych w prawie. W ustawie jest tylko napisane, że sprawdzanie matur ma być obiektywne, rzetelne i możliwe do porównania. Nie musi tego robić jeden nauczyciel, może to być komisja działająca na zasadzie bardzo rzetelnych uzgodnień. Tylko to będzie gwarancją, że wreszcie zmienią się kryteria oceniania – oceniła była wiceminister.
 
Na stronie internetowej CKE ukazało się następujące wyjaśnienie dotyczące oceniania prac maturalnych:
„ Pragniemy wyjaśnić, że publikowane na stronie internetowej CKE rozwiązania arkuszy maturalnych są tylko przykładowymi, uczniowskimi, poprawnymi rozwiązaniami i nie należy ich traktować jako doskonały wzorzec, ani tym bardziej klucz odpowiedzi.
Modele odpowiedzi, stanowiące narzędzie pracy egzaminatorów, sprawdzających prace maturalne, zawierają wiele różnych możliwych poprawnych odpowiedzi oraz niezwykle ważne stwierdzenie, że należy akceptować każdą inną poprawną merytorycznie odpowiedź.
Egzaminatorzy przed przystąpieniem do sprawdzania prac maturalnych przechodzą dodatkowe szkolenie przygotowujące do oceniania rozwiązań zadań z danego arkusza egzaminacyjnego. Każda oceniona praca jest weryfikowana przez drugiego egzaminatora.
Dlatego też jakakolwiek próba oceny prac bez odbycia odpowiedniego przeszkolenia, współpracy w zespole egzaminatorów oraz bez dostępu do kompletnego zestawu przykładowych odpowiedzi i przyjętych sposobów ich interpretowania może prowadzić do fałszywych wniosków”.
 
Źródło: Dziennik, 9.05.2008 r., CKE, 8.05.2008 r.