Celem rozporządzenia jest dostosowanie przepisów do nowych ramowych planów nauczania, w których nie określono wymiaru godzin na ww. zajęcia.
Według nowych przepisów zgłoszenie ucznia na naukę języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego jest równoznaczne z zaliczeniem języka do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia. Oceny z tego przedmiotu będą wliczane do średniej ocen ucznia i umieszczane na świadectwie w miejscu przeznaczonym na oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych - oceny te będą miały także wpływ na promocję ucznia i ukończenie szkoły.
Inne rozwiązanie przyjęto w przypadku nauki własnej historii i kultury. Zajęcia te będą zaliczane do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia i chociaż będą wliczać się do średniej ocen, to nie będą miały wpływu na promocję ucznia.
 
Zmienią się także przepisy dotyczące szkół prowadzących nauczanie w równoważnych językach - polskim oraz języku regionalnym. Jako że wymóg prowadzenia wszystkich zajęć w języku mniejszości rodził liczne problemy praktyczne, przepisy zostaną zliberalizowane. Przyjęto, że w tego typu szkole w dwóch językach prowadzi się zajęcia z co najmniej czterech obowiązkowych przedmiotów nauczanych na danym etapie edukacyjnym.
 
Dodano przepis określający dla poszczególnych etapów edukacyjnych, w  zależności od realizowanego przez szkołę sposobu nauczania języka (jako języka, w którym prowadzone są w szkole zajęcia edukacyjne, jako drugiego  równoważnego z polskim  języka nauczania lub jako dodatkowego przedmiotu), minimalny wymiar  godzin  przeznaczonych  na naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury. Znowelizowane rozporządzenie dopuszcza także prowadzenia nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w wymiarze po 15 godzin na II, III i IV etapie edukacyjnym.
Większy nacisk nowe przepisy położą na budowanie tożsamości kulturowej Romów. Po nowelizacji przedszkola będą mogły podejmować dodatkowe działania edukacyjne mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej  dzieci romskich oraz zatrudniać w przedszkolach w charakterze pomocy nauczyciela asystentów edukacji romskiej.