Zgodnie z art. 233 pkt 1 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. Na marginesie można zauważyć, że regulacja ta posługuje się określeniem organu wykonawczego niedostosowanym do obecnej treści ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w której zarząd jako organ kolegialny został zastąpiony organem jednoosobowym w postaci wybieranego w wyborach powszechnych wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Nie ulega jednak wątpliwości, iż niezależnie od szczebla jednostki samorządu terytorialnego wyłączna inicjatywa uchwałodawcza w zakresie przygotowania projektu uchwały budżetowej przysługuje organowi wykonawczemu.
Termin sporządzenia projektu uchwały budżetowej określa z kolei art. 238 ustawy o finansach publicznych – zgodnie z tym przepisem musi to nastąpić do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Do tego czasu projekt uchwały budżetowej musi zostać przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, czyli właściwej radzie, jak również regionalnej izbie obrachunkowej w celu zaopiniowania. Termin ten jednocześnie rozpoczyna właściwy bieg prac nad projektem planu finansowego szkoły, bowiem zgodnie z art. 248 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w terminie siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego zarząd przekazuje podległym jednostkom budżetowym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
Zaznaczyć należy, iż jakkolwiek dyrektorzy szkół lub innych jednostek oświatowych rozpoczynają od tej pory opracowywanie projektu planu finansowego, to nie stanie się on jeszcze właściwym planem finansowym, podstawą jego opracowania nie jest bowiem jeszcze budżet jednostki samorządu, a jedynie jego projekt. Do czasu przyjęcia budżetu gminy (powiatu) nie ma zatem możliwości opracowania planu finansowego, a jedynie możliwe jest przygotowanie jego projektu, bowiem kwoty w nim przyjęte mogą jeszcze zostać zmodyfikowane wskutek zmian przyjętych przez radę gminy (powiatu) podczas procedowania nad projektem budżetu.
Na opracowanie projektu dyrektor szkoły ma 30 dni, licząc od dnia otrzymania informacji niezbędnych do opracowania projektu planu finansowego, przy czym zgodnie z art. 248 ust. 2 ustawy o finansach publicznych musi on zostać opracowany nie później niż do 22 grudnia. @page_break@

W tym miejscu należy ustalić zakres informacji otrzymywanych przez dyrektora szkoły od organu wykonawczego jednostki samorządu, które mają mu posłużyć do opracowania projektu planu finansowego. Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 7.12.2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616) zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują kierownikom podległych samorządowych jednostek budżetowych, czyli również dyrektorom szkół, w terminie określonym w art. 248 ust. 1 ustawy o finansach publicznych , czyli w ciągu siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej. Dochody są określane w szczegółowości określonej w art. 235 ustawy o finansach, a wydatki w szczegółowości określonej w art. 236 tej ustawy. Zgodnie z art. 235 w planie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się, w układzie działów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty dochodów bieżących i dochodów majątkowych według ich źródeł, w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi). Z kolei zgodnie z art. 236 ustawy o finansach w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się, w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

Jest to fragment artykułu Michała Łyszczarza "Plan finansowy szkoły jako element budżetu jednostki samorządu terytorialnego", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 10/2012>>

Polecamy:
Zmiany w planie finansowym wymagają upoważnienia organu prowadzącego
Dyrektorzy mają niewielki wpływ na tworzenie planów finansowych szkół