Węgiel jako pierwiastek chemiczny, ale także jako skała osadowa np. węgiel kamienny i brunatny - to główny wątek w teście matematyczno-przyrodniczym, który w środę w całej Polsce rozwiązywali uczniowie III klas gimnazjów. W zestawie było 36 zadań z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Były to zarówno zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), jak i otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi).
Gimnazjaliści - posługując się diagramami, wykresami i tabelami - musieli m.in. określić udział węgla w masie biosfery, ustalić kolejność wydarzeń geologicznych (podany przekrój geologiczny ze złożem węgla brunatnego), a także podać wzór radioaktywnego gazu, który powstał w wyniku rozkładu materiału organicznego.
Wśród zadań były też takie, które odnosiły się do przedstawionego fragmentu układu okresowego pierwiastków. Uczniowie mieli np. podać nazwę pierwiastka, którego jądro atomowe izotopu ma masę 14 u i zawiera 8 neuronów. Do wyboru były cztery odpowiedzi: A - bor, B - azot, C - węgiel, D - tlen.
Wśród zadań matematycznych pojawiło się np. pytanie dotyczące karatów jako jednostki masy kamieni szlachetnych. Po przedstawieniu danych uczniowie mieli obliczyć liczbę karatów 105 brylantów wykonanych z największego dotychczas znalezionego diamentu noszącego nazwę "Cullinan". Jedno z poleceń wymagało także obliczenia objętości "Cullinana", przy założeniu, że jego gęstość wynosi 3,2 g/cm sześc.
Na podstawie rysunku jedno z zadań wymagało np. porównania obwodów figur geometrycznych, które powstały z trójkąta równobocznego i równoległoboku.
Test był okropny. Pytania były dość ciężkie, matematyka wydała się stosunkowo prosta, trudniej było z geografią i fizyką - mówią gimnazjaliści o teście z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.
 
Źródło: Gazeta Wyborcza, Dziennik, 28.04.2010 r.