Edu Trendy 2012 to międzynarodowe wydarzenie koncentrujące się na innowacjach w edukacji. Odbędzie się w dniach 27 – 28 września 2012 r., a jego organizatorami są Wolters Kluwer Polska, wydawca czasopisma "Dyrektor Szkoły", i firma redNet Media.
O wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w szkole opowie Roman Lorens, który podkreśla, że w dzisiejszych czasach nie można ignorować dobrodziejstw, jakie może przynieść właściwe wykorzystanie internetu.
"Media odgrywają bardzo ważną rolę w naszym społeczeństwie. Nie tylko przekazują informacje, ale również kreują w zbiorowej świadomości sposoby myślenia i zachowania. Uczniowie mają możliwość zdobycia, często więcej informacji w mediach społecznościowych niż od nauczyciela w klasie. " - pisze we wstępie do wykładu. Formułuje też najważniejsze problemy, jakie powoduje popularność mediów elektronicznych w dzisiejszych czasach.
"Czy w praktyce oznacza to, że szkoła powinna wykorzystać je jako materiał dydaktyczny? Czy synonimem nowoczesnej szkoły powinny stać się narzędzia Web 2.0 i Web 3.0? Czy szkoła może uczyć nowocześnie nie korzystając z serwisów społecznościowych?" - na te pytania Roman Lorens postara się odpowiedzieć już we wrześniu.
Portale społecznościowe jako sposób na promocję placówki
"Social media, czyli media społecznościowe, to narzędzie wspomagające komunikację z grupami docelowymi. Są bardzo popularne wśród użytkowników internetu i mogą przynieść szkole niezwykle wiele korzyści. Dobrym pomysłem na promocję szkoły jest założenie konta na Facebooku. Przeciętny użytkownik tego serwisu ma 130 znajomych, ci z kolei – swoich znajomych itd. Czyli jeżeli założymy swój fanpage, możliwość dotarcia z informacją do różnego typu odbiorcy wzrasta w miarę powiększania się grona naszych „fanów”. Na Facebooku możemy zamieszczać wszelkiego rodzaju wiadomości o szkole, wydarzeniach, o tym wszystkim, czym chcemy podzielić się z innymi, a co jednocześnie wpłynie na popularyzację działań naszej placówki. Ważnym elementem serwisu są możliwości interakcji z „fanami” – sondy, pytania, ankiety, quizy itp., które w pewien sposób wymuszają aktywność i powodują, że konto jest dynamiczne. @page_break@ Na Facebooku nie obowiązują sztywne reguły, dlatego w sposób mniej oficjalny można przekazać mnóstwo informacji o szkole. Poza tym strona fanpage na Facebooku daje administratorowi zestaw precyzyjnych danych na temat użytkowników, którzy zostali fanami. Listę takich elementów informacyjnych opublikował serwis facebooker.pl (wyspecjalizowany serwis w promocji i marketingu). Należą do nich: łączenie fanów, czyli liczba fanów naszego profilu szkolnego; interakcje i oddziaływania – reakcje użytkowników na publikacje zamieszczane na Facebooku; liczba wyświetleń i dane demograficzne. Analizując wyżej wymienione atrybuty, można dostosować działania promocyjne do tego, czym zainteresowani są „fani”.
Kolejnym portalem społecznościowym, który pozwoli zaprezentować szkołę szerokiemu gronu odbiorców, jest YouTube. Dzięki temu serwisowi wideo szkoła może rozpropagowywać filmy dotyczące swojej działalności, promować się w internecie. Filmy osadzone na tym serwisie można także podlinkować i umieścić na swojej stronie internetowej, Faceobooku, czy też w innym wirtualnym miejscu. YouTube można potraktować także jako archiwum materiałów dydaktycznych lub szkolną stację telewizyjną, zamieszczającą newsy ze szkoły. Wśród serwisów, które można zaabsorbować do promocji szkoły, znajduje się Flickr. Jest to serwis publikujący w internecie zdjęcia.
Jego funkcjonalność kryje się w możliwości prowadzenia dyskusji, wymiany informacji, uzyskania szybkiej informacji zwrotnej. Umożliwia publikowanie zdjęć w internecie przy wykorzystaniu specjalnych programów, formularzy WWW, poczty elektronicznej, telefonów komórkowych itp.; opisywanie zdjęć i albumów – poprzez dodawanie tytułów, nazw, tagów (geotagowanie, czyli dodawanie współrzędnych geograficznych do opisu zdjęć, które umożliwiają wyświetlenie zdjęć dotyczących wybranej lokalizacji); oznaczanie postaci i przedmiotów na zdjęciach (tę aktywność można wykorzystać np. do konkursu wiedzy o szkole – co przedstawia dane zdjęcie); zarządzanie zdjęciami – tworzenie albumów tematycznych i kolekcji np. z wydarzeń szkolnych, edycję zdjęć za pomocą zintegrowanego programu Picnic oraz ich udostępnianie, tworzenie profilu użytkownika, budowanie sieci kontaktów, tworzenie i przynależność do grup tematycznych, zastosowanie różnorodnych narzędzi komunikacji, takich jak blogi, fora dyskusyjne, komentarze. Reasumując – za pomocą aplikacji Flickr użytkownicy współtworzą własne programy, usługi i projekty, które można wykorzystać na rzecz tworzenia wspólnoty związanej ze szkołą." - pisze Magdalena Brewczyńska w artykule "Wykorzystanie internetu w promocji szkoły" , opublikowanym w lipcowym numerze czasopisma "Dyrektor Szkoły".