Przystąpienie do przygotowania szkolnego systemu ewaluacji wewnętrznej może być dobrym punktem wyjścia do uświadomienia tego poszczególnym osobom i grupom. Dlatego warto rozważyć zespołowe opracowanie systemu i poddanie wstępnej wersji wewnątrzszkolnym konsultacjom.

Zadania dyrektora szkoły


Skąpe informacje na ten temat są podane w § 20 ust. 1 przywoływanego już rozporządzenia MEN. Stanowi ono, że: dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadza ewaluację wewnętrzną (...). Nie oznacza to bynajmniej, że dyrektor osobiście uczestniczy w realizacji projektów ewaluacyjnych. Jeśli zważyć na wewnątrzszkolny cel ewaluacji (dostarczenie informacji do podejmowania decyzji kierowniczych mających na celu rozwój szkoły), to przekazanie zadań i/lub delegowanie uprawnień odnośnie do przeprowadzania tych projektów wydaje się oczywiste. Wskazane jest jednak, aby dyrektor czynił to we współpracy z osobami zajmującymi stanowiska kierownicze.


Mając na względzie cytowany przepis oraz fakt, że dyrektor odpowiada za całość pracy szkoły, do jego zadań można zaliczyć:
- powoływanie zespołów ewaluacyjnych,
- zatwierdzanie założeń projektów ewaluacyjnych,
- zapewnianie zespołom warunków do pracy oraz wsparcia w wykonaniu zadań,
- pomoc w organizacji i przeprowadzeniu badań,
- kontrolę pracy zespołów ewaluacyjnych,
- rozstrzyganie spraw spornych wynikłych w związku z realizacją projektów ewaluacyjnych,
- zapewnianie monitoringu wdrażania rekomendacji,
- organizację szkoleń dla nauczycieli na temat ewaluacji,
- doskonalenie ewaluacji wewnętrznej w szkole,
- zapewnianie jakości działań ewaluacyjnych,
- wykorzystanie wyników ewaluacji wewnętrznej do podejmowania działań na rzecz rozwoju szkoły.

 


Kwestie zatwierdzania założeń projektów ewaluacyjnych, zapewniania zespołom warunków do pracy oraz wsparcia w wykonaniu zadań oraz pomocy w organizacji i przeprowadzeniu badań zostały szerzej omówione w kolejnych numerach „Dyrektora Szkoły”.


Fragment artykułu: Danuta Elsner, Klemens Stróżyński „ Zadania związane z ewaluacją wewnętrzną” Dyrektor Szkoły nr 8/ 2010 r.

„Dyrektor Szkoły”- informacje, komentarze, wyjaśnienia, debaty.

Dołącz do społeczności kadry kierowniczej oświaty. Zamów prenumeratę, dołącz do Forum