Praca zespołowa uczniów i nauczycieli w szkole budzi duże zainteresowanie. Często jednak jest to zainteresowanie czysto fasadowe – wszyscy wiemy, że tak powinno być, ale dzieje się zupełnie inaczej. Z jakich powodów?
Praca zespołowa powinna stanowić podstawę funkcjonowania każdej szkoły. Jest to zarówno wymóg prawny (rozporządzenia w sprawie statutów, nadzoru pedagogicznego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej), jak i niezbędny warunek zapewniający efektywność i rozwój szkoły jako organizacji. Współpraca nauczycieli pozwala na bardziej spójną realizację zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych. Efekt pracy zespołu jest większy niż suma indywidualnych wysiłków (efekt synergii).
Ewaluacja zewnętrzna przywiązuje wagę do tego zagadnienia. W obszarze zarządzanie placówką na poziomie B oczekuje się, że nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w placówce, rozwiązują problemy doskonalą metody i formy pracy. Budowanie efektywnych zespołów to na pewno zadanie lidera – dyrektorki/dyrektora.
Nie jest to proste, ponieważ w naszym systemie, nawet już na poziomie kształcenia, nauczyciele są przygotowywani do roli solistów.
Aby dobrze pracować w zespole, należy przezwyciężać pojawiające trudności: brak zaufania, strach przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności, brak przywiązywania wagi do rezultatów. Na pewno część z nich spotkali Państwo w swojej szkole.
Może dziwić, że wśród trudności pojawia się strach przed konfliktem, z pozoru wydawałoby się, że właśnie taki strach powinien wspierać pracę w zespole. Dlaczego tak nie jest? Kolejnym ważnym zagadnieniem jest dokumentowanie pracy zespołowej. Jak to robić, aby nie przerodziło się to w protokołowanie każdego słowa i było naprawdę przydatne?
W przygotowanym przeze mnie wykładzie przedstawię Państwu odpowiedzi na postawione wyżej pytania. Serdecznie zapraszam.

Katarzyna Szczepkowska

Wykład będzie częścią III zjazdu Akademii Zarządzania Dyrektora Szkoły, który odbędzie się 23 maja 2013 r. w Warszawie>>