Działania w zakresie promocji zdrowia pracowników szkoły powinny dotyczyć dwóch głównych obszarów: zwiększenia dbałości o zdrowie oraz poprawy organizacji i warunków środowiska pracy mających znaczenie dla samopoczucia zawodowego. Punktem wyjścia powinna być diagnoza stanu wyjściowego w obu tych obszarach.
Wyniki diagnozy powinny wskazywać aspekty, w których stan aktualny oceniany jest najniżej i występuje największa potrzeba zmian. Pomoże to w ustaleniu problemów danej społeczności pracowników i wyborze celów, które dana społeczność chciałaby realizować. Diagnoza jest podstawą opracowania planu działań i jego ewaluacji. W diagnozie dbałości o zdrowie pracowników można wykorzystać skalę Pozytywnych Zachowań Zdrowotnych dla Dorosłych (Woynarowska-Sołdan, Węziak-Białowolska, 2012a). Obejmuje ona samoocenę dbałości o zdrowie i określenie częstości podejmowania wybranych zachowań zdrowotnych (w tym racjonalne żywienie, aktywność fizyczna, dbałość o ciało, zachowanie bezpieczeństwa, sen, odpoczynek i zdrowie psychiczne). Skala ta umożliwia samodzielne podsumowanie wyników oraz refleksję na ich temat. W diagnozie czynników wpływających na samopoczucie zawodowe pracowników szkoły można wykorzystać skale czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli i niepedagogicznych pracowników szkoły [skala czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli została już opublikowana (Woynarowska-Sołdan, Węziak-Białowolska, 2012); na jej podstawie opracowano wersję skali dla pracowników niepedagogicznych szkoły; z uwagi na specyfikę pracy obu grup skale nieco różnią się od siebie]. Zawarto w nich takie czynniki, w których społeczność pracowników sama może dokonać zmian. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że zmiana zachowań ludzi jest procesem bardzo długotrwałym. Model działań na rzecz promocji zdrowia pracowników jest obecnie sprawdzany w pilotażowym projekcie "Promocja zdrowia społeczności szkoły", realizowanym przez Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole Ośrodka Rozwoju Edukacji we współpracy z Zakładem Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Informacje na temat tego projektu są dostępne tutaj>>
Jest to fragment artykułu Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan - Jak dbać o zdrowie pracowników szkoły?, opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor szkoły" nr 7/2013>>