Jesteśmy w drodze - reforma trwa, toczy się dyskusja na temat jej celów, realizacji, kolejnych kroków. Szukamy wspólnie sposobów uczenia i zarządzania nowoczesną szkołą, organizowania nowoczesnego systemu edukacji.  Życzę Państwu w nowym roku szkolnym wielu sukcesów, satysfakcji i radości, porywających spotkań i ekscytujących doświadczeń - mam nadzieję, że także  związanych z „Dyrektorem Szkoły”. We wrześniu dotrze do Państwa „Dyrektor Szkoły” w nowej formule edytorskiej. A na XII Krajowej Konferencji Dyrektorów będziemy mogli porozmawiać o tych wszystkich zmianach. Zapraszamy do lektury „Dyrektora Szkoły” i udziału we wrześniowej KKDS. 
A czego się spodziewamy w nowym roku szkolnym? To będzie kolejny rok szukania sposobów indywidualizacji nauczania w szkołach i organizowania zespołowej pracy nauczycieli dla wspierania rozwoju każdego ucznia. Nowa podstawa programowa wchodzi do kolejnych klas w szkołach podstawowych i gimnazjach i to właśnie gimnazjum będzie najszybciej przeżywało sprawdzian efektywności zmian, ponieważ  egzamin gimnazjalny będzie pierwszym nowym egzaminem zewnętrznym. W tym roku gimnazjum staje przed zadaniem wprowadzenia projektu edukacyjnego i  zmian w statutach, inne szkoły mogą się do tego jeszcze przymierzać, mając terminy obligatoryjne zaplanowane na później.  Wiele jest tematów do dyskusji - na pewno  system egzaminów zewnętrznych.  Ale też obniżenie wieku szkolnego. W tym roku nadal w gestii rodziców pozostaje decyzja, czy posłać sześciolatka do szkoły, i ważne jest obserwowanie, ilu spośród nich poczuło się przekonanych, że warto to zrobić. Szacunki wskazują, że znacznie więcej  sześciolatków rozpocznie naukę w szkole w tym roku, niż w poprzednim, ale nadal jest to nikły procent. Daje to niezwykle ważny kontekst szukania nowych metod pracy szkoły, które pozwolą na większą niż dotychczas indywidualizację pracy z uczniem i ujawnianie potencjału każdego z nich, a jednocześnie szukanie sposobów oceny przyrostu kompetencji, umiejętności i wiedzy, rzetelności wykształcenia - ważny kontekst dyskusji o systemie egzaminowania na wszystkich etapach edukacyjnych.  Będzie trwała dyskusja o wzmocnieniu wsparcia psychologiczno - pedagogicznego dla szkoły. Będzie to pierwszy rok pełnej realizacji nadzoru pedagogicznego według nowych zasad, a także dostosowanie finansów edukacyjnych do zmienionych ustawy i rozporządzeń dotyczących finansów  publicznych. Czeka nas wielka debata na temat doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zmiany organizacyjne, które były przeprowadzane od początku 2010 roku - połączenie dwóch centralnych  placówek doskonalenia nauczycieli w jeden Ośrodek Rozwoju Edukacji, przeniesienie do niego centralnych projektów zmian systemowych -   w zamierzeniu mają teraz dać efekt. Wszyscy z zainteresowaniem czekamy na nową koncepcję systemu doskonalenia nauczycieli, której bardzo brakuje, szczególnie teraz, kiedy reforma trwa i wsparcie nauczycieli w niej jest absolutną i pilną koniecznością. To samo dotyczy koncepcji zmian w systemie kształcenia zawodowego.  
A to wszystko - w szerokiej perspektywie  tworzenia  systemu uczenia się przez całe życie oraz   strategii postlizbońskiej Europa 2020 czyli wizji rozwoju nowoczesnej edukacji. Z jednej strony - wizja i perspektywa rozwoju społeczeństwa wiedzy, z drugiej - konieczność przymierzania się do praktyki zmieniającego się prawa, którym reforma mająca tę wizję zrealizować jest wprowadzana do szkół.
Znowu przed nami ciekawy rok szkolny.  Początek w rzęsistym deszczu i nie zakończone w wielu szkołach remonty  nie pozwalają  zapomnieć o powodziach, które przyniosły szkody tej wiosny i latem. Normalne rozpoczęcie roku szkolnego w wielu miejscach w Polsce jest ogromnym wyzwaniem. Pokazuje też odpowiedzialność szkolnych społeczności konieczność przygotowania się do działania w sytuacjach kryzysowych. Szkoły zdały  ten egzamin w ubiegłym roku, ale teraz przychodzi czas na zbieranie doświadczeń i wyciąganie wniosków, po to, aby jeśli zdarzą się kolejne sytuacje trudne - a przecież się ich nie uniknie - być na nie przygotowanym najlepiej jak można.
O tym będziemy pisać w „Dyrektorze Szkoły” - towarzysząc wszystkiemu, co dla Państwa ważne, otwierając łamy czasopisma na Państwa opinie, refleksje i doświadczenia. Mamy nadzieję, że unowocześniona  formuła edytorska naszego czasopisma ułatwi Państwu orientację w omawianych zagadnieniach, a także uprzyjemni lekturę. Jesteśmy bliżej niż dotychczas - także dzięki Forum internetowemu, do korzystania z którego serdecznie Państwa zapraszam, podobnie jak do ułatwiania sobie życia dzięki ściągawce zadaniowej, jakim jest nasz elektroniczny terminarz dyrektora. Mamy nadzieję, że nie będą Państwo w tym roku samotni.
Pozdrawiam!
Anna Rękawek – redaktor naczelna miesięcznika „Dyrektor Szkoły”
Źródło:  „Dyrektor Szkoły – miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej” , 1. 09. 2010 r.