Dyrektor sam decyduje, jak będzie wyglądał remont w szkole
Oddanie nieruchomości w trwały zarząd dyrektorowi szkoły rodzi po jego stronie zarówno określone uprawnienia, jak i obowiązki. Uprawnień można dopatrywać się w art. 43 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym jednostka organizacyjna ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, w szczególności m.in. do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie. W związku z tym jednostka samorządu terytorialnego traci możliwość władania taką nieruchomością w tym zakresie. W tym temacie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który uznał, że oddanie jednostce organizacyjnej w trwały zarząd nieruchomości stanowiącej własność lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ogranicza uprawnienia właścicielskie tych podmiotów lub ich uprawnienia wynikające z użytkowania wieczystego. Podmioty te z chwilą oddania nieruchomości w trwały zarząd pozbawione zostają faktycznego władztwa nad nią, mimo że nieruchomości te pozostają w zasobie odpowiednio Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. (…) Ustanowienie na rzecz gminnej jednostki organizacyjnej trwałego zarządu nieruchomością stanowiącą własność lub znajdującą się w użytkowaniu wieczystym gmin pozbawia zatem wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast możliwości ich wynajmowania, wydzierżawiania lub oddawania ich w użytkowanie. Pozostawanie nieruchomości gminnej w trwałym zarządzie jej jednostki organizacyjnej pozbawia także rady gmin możliwości określania zasad ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata w oparciu o przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 u.s.g. (wyrok WSA w Gliwicach z 9.01.2012 r., II SA/Gl 730/11, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych).
Analogicznie zatem należy przyjąć, że tylko jednostka organizacyjna, której nieruchomość jest oddana w trwały zarząd, jest uprawniona do zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości za zgodą organu nadzorującego. W związku z tym to do kierownika jednostki organizacyjnej, a w przypadku szkół – do dyrektora szkoły należy decyzja, w jaki sposób zostaną przeprowadzone roboty budowlane w budynkach szkoły. Decyzja ta musi zostać jednak zaakceptowana przez organ jednostki samorządu terytorialnego.