Organ zakładający szkołę lub placówkę, na podstawie art. 58 ust. 6 u.s.o., nadaje jej pierwszy statut.
Statut jest aktem, który określa organizację oraz zasady funkcjonowania szkoły. Musi być zgodny z przepisami ustawy o systemie oświaty i aktów prawnych wydanych na jej podstawie. Ustawa o systemie oświaty wymienia niezbędne komponenty, które powinny znaleźć się w treści statutu. Zgodnie z art. 60 ust. 1 u.s.o. statut powinien zawierać:
– nazwę i typ szkoły lub placówki oraz ich cele i zadania,
– organ prowadzący szkołę lub placówkę,
– organy szkoły lub placówki oraz ich kompetencje,
– organizację szkoły lub placówki,
– zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,
– zasady rekrutacji uczniów, prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 u.s.o. rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki.
Kurator oświaty powinien zapoznać się z uchwalonym statutem szkoły, aby sprawdzić zgodność jego postanowień z obowiązującym prawem oświatowym. Ustawa o systemie oświaty w art. 60 ust. 3 mówi, iż kurator oświaty może uchylić statut lub niektóre jego zapisy, jeżeli stwierdzi, że są one sprzeczne z prawem.
Uchwalony statut lub zmiany w jego zapisach dyrektor powinien dostarczyć organowi prowadzącemu, który nie ma delegacji ustawowych do zatwierdzenia tego dokumentu, natomiast powinien znać obowiązujące statuty prowadzonych przez siebie szkół i placówek.
Do zadań organu prowadzącego szkołę, odpowiadającego za jej działalność, należy w myśl art. 5 ust. 7 u.s.o.:
– zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
– wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
– zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki,
– wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
Ustawodawca w art. 34b u.s.o. umożliwił organowi prowadzącemu szkołę ingerowanie w jej działalność wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Ustawa o systemie oświaty mówi, iż organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, a w szczególności ocenia:
– prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem,
– przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów,
– przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.
Znajomość postanowień statutu jest podstawą prowadzenia jakiejkolwiek kontroli szkoły lub placówki, gdyż zapisy statutu określają wewnętrzne reguły jej funkcjonowania. Statut jest podstawą tworzenia w szkole innych dokumentów i procedur, bez których placówka nie mogłaby sprawnie funkcjonować. Więcej praktycznych odpowiedzi znajdziesz w książce Bożeny Barszczewskiej "Nadzór pedagogiczny. Ewaluacja, kontrola, wspomaganie"
Opracowano na podstawie fragmentów książki Bożeny Barszczewskiej "Nadzór pedagogiczny. Ewaluacja, kontrola, wspomaganie"
Książka "Nadzór pedagogiczny. Ewaluacja, kontrola, wspomaganie" zawiera profesjonalną interpretację przepisów w zderzeniu z konkretnymi sytuacjami życiowymi, wskazuje właściwe procedury, stanowi cenną pomoc przy podejmowaniu trafnych decyzji. Książki z serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach przedstawiają najczęstsze problemy prawne zgłaszane przez użytkowników serwisu Prawo Oświatowe/ABC, prowadzonego przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Więcej informacji >>>