Dyrektor szkoły otrzymuje do realizacji budżet na rok 2013 w określonej wysokości.
W tym roku podejmuje decyzję o przyznaniu dodatku motywacyjnego, dodatku funkcyjnego, dodatku trudnościowego i uciążliwego. Dodatki te oscylują:
"§ 5. 1. Dodatek motywacyjny dla nauczycieli przyznaje się procentowo w przedziale od 5% do 15% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.
2. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy.
§ 9. Ustala się następujące wielkości dodatków za trudne warunki pracy:
1) prowadzenie praktycznej nauki zawodu w szkołach specjalnych - w wysokości od 12% do 20% wynagrodzenia zasadniczego,
2) prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach (oddziałach) przysposabiających do pracy – w wysokości od 15% do 20% wynagrodzenia zasadniczego, itd. .........
§ 10. Nauczycielom za pracę w warunkach uciążliwych przysługuje dodatek w wysokości ustalonej dla odpowiedniej kategorii za trudne warunki pracy, zwiększony do 10% ich wynagrodzenia zasadniczego."

Mając na uwadze fakt, że dyrektor zna budżet jednostki i posiada rozeznanie w wysokości posiadanych środków finansowych, to czy może przyznawać dodatki w dowolnej wysokości co skutkuje w okresie października – grudnia brakami finansowymi w szkole?
Czy powinien przy ich przyznawaniu kierować się możliwościami finansowymi szkoły i tak ustalać ich wysokość w oparciu o obowiązujące przepisy, aby zmieścić się w budżecie szkoły, (czyli minimalizować kwoty dodatku?

Przydzielając nauczycielom dodatki, dyrektor szkoły powinien kierować się możliwościami finansowymi placówki. Dyrektor szkoły powinien również zasięgnąć opinii organu prowadzącego w tej kwestii, w tym w szczególności pozyskania dodatkowych środków finansowych.
 
Uzasadnienie
 gólne warunki przyzwania nauczycielom dodatku motywacyjnego, stanowiska i funkcje uprawniające do dodatku funkcyjnego oraz wykaz prac wykonywanych w warunkach trudnych i uciążliwych uprawniających do dodatku za warunki pracy określił minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.). Natomiast określenie szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego oraz jego wysokość, a także wysokość dodatków funkcyjnych i dodatków za warunki pracy stosownie do art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.), pozostaje w kompetencji organu prowadzącego. Organ prowadzący określa warunki przyzwania tego dodatku motywacyjnego w trybie stosownej uchwały (regulamin wynagradzania). Podobnie jest z wysokością dodatku motywacyjnego, dodatku funkcyjnego i za warunki pracy oraz okresem jego przyznania. W przypadku dodatku za warunki pracy i funkcyjnego najczęściej w regulaminie określone są stawki tego dodatku.
Natomiast w przypadku dodatków motywacyjnych najczęściej odbywa się to przez określenie w regulaminie puli środków przeznaczonych na ten cel w budżecie szkoły oraz maksymalnej i minimalnej wysokości tego dodatku i okresu jego przyznania. Często zdarza się natomiast, iż organ prowadzący ceduje na dyrektora szkoły, poprzez zawarcie odpowiednich zapisów w uchwale, obowiązek zarówno ustalenia wysokości, jaki i szczegółowych warunków przyzywania tego dodatku. Odpowiednio kryteria przyznania dodatku motywacyjnego, zawarte w regulaminie, stanowią podstawę do przyznania dodatku motywacyjnego poszczególnym nauczycielom w szkole przez dyrektora szkoły (kryteria uprawiające do pozostałych dodatków określił właściwy minister).
Jeżeli chodzi o wysokość dodatku motywacyjnego dyrektor szkoły dysponując określonym funduszem na dodatki motywacyjne przyznaje konkretnym nauczycielom dodatki w określonej wysokości oraz na określony czas. Wysokość oraz okres przyznania dodatku motywacyjnego może być różny oraz zmieniać się w zależności od efektów pracy nauczyciela. Nauczyciel natomiast powinien zostać poinformowany przez dyrektora szkoły o wysokości tego dodatku oraz długości okresu na jaki został mu przyznany. W rozpatrywanym przypadku dotyczy to również pozostałych dodatków. Przydzielając nauczycielom dodatki dyrektor powinien również kierować się możliwościami finansowymi placówki (pulą przyznanych środków na ten cel). W związku z faktem, iż nadzór nad działalnością finansową szkoły (art. 34a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., sprawuje organ prowadzący dyrektor szkoły powinien uzgodnić te kwestie z organem prowadzącym, w tym w szczególności możliwości uzyskania dodatkowych środków finansowych w okresie października – grudnia). Należy podkreślić, iż to dyrektor szkoły dysponuje środkami przydzielonymi szkole w planie finansowym oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie ( art. 39 ust. 1 pkt 5 u.s.o .).