Organizatorem konferencji był Wolters Kluwer Polska, patronem Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła”, a patronatem medialnym imprezę objął kwartalnik „Przed Szkołą. Poradnik Dyrektora Przedszkola” i „Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej”.
Ten cykl konferencji jest bardzo wysoko ceniony przez kadrę zarządzającą przedszkoli i nauczycieli, ponieważ umożliwiają one m.in. poznanie najnowszych resortowych rozwiązań legislacyjnych dotyczących przedszkoli oraz organizacji pracy tych placówek. Jak podkreślała Ewa Brańska, redaktor prowadząca kwartalnik „Przed Szkołą. Poradnik Dyrektora Przedszkola”, tegoroczna, siódma już edycja konferencji, zorganizowana została w szczególnym czasie. Rząd zajmuje się uzgodnieniem ostatecznego brzmienia i przyjęciem projektu tzw. ustawy przedszkolnej, czyli nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która wprowadza dotację dla samorządów przeznaczoną na tworzenie nowych miejsc w przedszkolach i obniżenie opłat dla rodziców.
Celem ustawy jest wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na przyjęcie do przedszkola wszystkich chętnych dzieci już w roku 2016.
O planowanych przez ministerstwo zmianach w „ustawie przedszkolnej”, w szczególności tych najważniejszych, dotyczących nowych zasad finansowania przedszkoli oraz zmian opłat mówiła m.in. Emilia Różycka, radca ministra w Departamencie Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN.
– Jeszcze w tym roku MEN przeznaczy 320 mln rządowej dotacji na zwiększenie liczby miejsc w przedszkolach i upowszechnianie edukacji przedszkolnej – poinformowała uczestników konferencji radca Różycka.
Pieniądze te naliczono za miesiące od września do grudnia, dlatego w kolejnych latach suma ta będzie rosła. Wejście w życie ustawy spowoduje też, że od 1 września 2013 roku opłaty dla rodziców za 6 i 7 godzinę pobytu dziecka w przedszkolu spadną do 1 zł.
Od 1 września 2014 roku 1 zł kosztować będzie każda z trzech dodatkowych godzin. Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych skierowano 28 lutego 2013 r. dwa projekty zmieniające rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487, z późn. zm.).
Joanna Wrona, dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w MEN omówiła najważniejsze propozycje zmian w nowych aktach prawnych.
– Zapisy rozporządzeń w sprawie pomocy psychologiczno–pedagogicznej wprowadzone w 2010 r. budziły wiele kontrowersji. Najwięcej wątpliwości dotyczyło zapisu o obligatoryjnym powoływaniu zespołów nauczycieli oraz specjalistów pracujących z dziećmi wymagającymi dodatkowej pomocy edukacyjnej w celu zaplanowania, a potem udzielania tym dzieciom pomocy psychologiczno–pedagogicznej – wyjaśnia Joanna Wrona. @page_break@

Zasadniczym celem zmian przepisów jest jeszcze lepsze pomaganie dzieciom wymagającym dodatkowej troski edukacyjnej. Nowe regulacje podkreślają konieczność zespołowej pracy nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów zarówno przy opracowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego jak i dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania takich uczniów.
Z kolei Magdalena Górowska-Fells, która od 2013 r. koordynuje działania Krajowego Biura Eurydice w FRSE, przybliżyła uczestnikom konferencji priorytety wczesnej edukacji oraz opieki nad małym dzieckiem w Unii Europejskiej odpowiadając swoją prezentacją m.in. na pytania dokąd zmierza europejska edukacja przedszkolna oraz jakie wyzwania i zadania stoją w tej mierze przed polską edukacją nad małym dzieckiem.
Podczas swojej prezentacji Magdalena Górowska-Fells podkreśliła, że Komisja Europejska zwraca uwagę na dwa istotne problemy tej edukacji: równości szans oraz efektywności edukacji. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem powinna być powszechnie dostępna i wysokiej jakości. Dyskutowano również nad wiekiem przedszkolaków w związku z sugestiami, aby do tych placówek przyjmować jak najmłodsze dzieci.
– Z doświadczeń wielu krajów wynika, że im bardziej wczesnym wieku zainwestujemy w edukację dziecka, tym większe są z tego korzyści w przyszłości – zapewniała Magdalena Górowska-Fells.
Temat zmian, tyle że związanych z podnoszeniem wiedzy i umiejętności przez nauczycieli wprowadzonych nowym rozporządzeniem w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, które weszło w życie 31.10 2012 r., kontynuowała również dr Danuta Elsner, konsultantka ds. zarządzania oświatą, członkini Kolegium Redakcyjnego „Dyrektora Szkoły”, autorka i współautorka wielu publikacji oświatowych. W prezentacji skupiła się na zmianach w nowym rozporządzeniu dotyczących podejścia do procesu doskonalenia nauczycieli oraz kierunków tych zmian w systemie doskonalenia nauczycieli. W szczególności na nowym sposobie organizacji samodoskonalenia kadry zarządzającej oraz nauczycieli – pracy w sieci, czyli grupie osób lub instytucji złączonych więziami współpracy oraz wzajemnej informacji działającej w oparciu o aktywność członków. Uczestnicy konferencji zapoznali się z zasadami tworzenia sieci – społeczności wzajemnie się uczących w zespole, poznali formy i metody takiego doskonalenia, a także mocne i słabe strony sieci - społeczności doskonalącej wiedzę i umiejętności.
Do nowych form doskonalenia nauczycieli nawiązywała również Dorota Czerwonka, specjalista ds. szkoleń w projekcie „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym, kompleksowym wspomaganiu szkół” realizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE). Wskazała ona oraz omówiła formy oraz sposoby realizacji zadań procesowego wspomagania przedszkola m.in. oparciu o oferty doskonalenia oraz sieci współpracy i samokształcenia, a także organizacje pracy w sieci oraz listę tematów opracowaną w projekcie ORE.
Uczestnicy konferencji mieli również możliwość zapoznania się z symulacją rozwoju poznawczego dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, którą zaprezentował dr Piotr Rycielski z Zespołu Wczesnej Edukacji IBE. Osoby zainteresowane bardziej szczegółowym przebiegiem konferencji odsyłamy do kwietniowego numeru „Dyrektora Szkoły”, w którym znajdzie się szersza relacja z wystąpień prezentowanych przez prelegentów oraz dyskusji. (wk)