Decyzje o przyszłości zawodowej i edukacyjnej nastolatków w 85 proc. podejmowane są wspólnie z rodzicami. Jednak tylko 35 proc. dorosłych śledzi rozwój branż i zawodów. Zdecydowana większość nigdy nie miała styczności z doradztwem zawodowym- wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Łódzki i Wydawnictwo Librus. Rodzice nie wiedzą, jakie zawody są najbardziej pożądane na rynku pracy i tym samym często nieskutecznie doradzają swoim dzieciom. Dzieje się tak, ponieważ brakuje im informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej i potrzebach rynku pracy.
Większość rodziców - 98 proc. - stara się ułatwić dzieciom wybór szkoły i przyszłego zawodu - głównie poprzez rozmowy, wspólne rozwijanie zainteresowań dziecka i udział w zajęciach pozalekcyjnych (przede wszystkim lekcje języka obcego, koła naukowe i zainteresowań, zajęcia sportowe oraz korepetycje, kursy maturalne).
32 proc. rodziców twierdzi, że ich dziecko uczestniczy w "drzwiach otwartych" i innych formach promocji szkół i uczelni. Jednocześnie co 10 badany wskazał w sondzie, że jego dziecko nie uczestniczy w żadnych zajęciach pozalekcyjnych rozwijających pasje i zdolności. Rodzice rzadko też korzystają z pomocy profesjonalistów, którzy pomagają im w doradzaniu dzieciom. Tylko 9 proc. organizuje wizyty u doradców zawodowych, a 6 proc. bierze udział w targach i giełdach pracy, na których poznaje bieżące trendy na rynku.
 
Źródło: Serwis Nauka w Polsce, 21.10.2011 r.